Jeg tror man skulle ikke tegne altfor svarte skrekk-scenarioer. SK kommer ikke a forsvinne pa Mandagen. Likevel vil ikke verden ga under dersom en SK forsvinner en dag i fremtida. Det er tvert i mot normalt at en del firmaer gar konkurs.
Jeg tror personlig at denne alvorlige krisen gir
SAS en unikt siste sjans a gjennomföre na endelig helt fundamentale forandringer i strukturen og tilpasse seg dagens markeds realitaeter. Her snakker vi om antall hubs, antall crew-baser, antall flytyper, maten man driver sine daglige ops etc pp. Og her er det forsatt mye penger a hente. Men - uten tvil - dette blir smertefulle omstillinger. Ja, noen ruter vil ryke, dersom man gjör dette alvorlig. Ikke alt hva SK flyr idag har livets rett, og det er dumt a sponse tapsruter bare av prestige-grunner eller andre argumentasjoner. Jeg er ogsa overbevist at det er ikke klok a senke lönninger. Fordi dette vil ikke löse de fundamentale problemer. Man ma ikke nödvendigvis bli billigere per ansatt, men mer effektive per ansatt og per fly. Dette er to forskjellige ting som ledelsen skulle forsta.
I worst-case scenario da
SAS vil ga konk, sa vil det nye konkurrenter dukke opp. Og trolig vil de komme med enda lavere kostnader (FR, EZY) og det kan apne til at opp til tre aktörer kan finne det lönnsomt a drive innenriks-traffik i Norge og delvis i Sverige. Sikkert ikke i Danmark, da marked stor nok for to, men ikke for tre. I en kort overgangs-periode vil det da bli dyrt a fly, men de oljearbeidere vil komme seg frem. Det blir bare en mindre antall billig-billetter, fordi plutselig er denne strukturellt overkapasitaet som finnes i marked, borte.