Selv om jeg opplever Bjørn Kjos som en slu og i overkant kreativ forretningsmann, som selv har innført nye og aggressive spilleregler i skandinavisk luftfart - må jeg gi ham rett i at det er helt feil å gi et luftfartsselskap statsstøtte - når dette flyr i konkurranse med andre selskaper.
Det er en uheldig samrøre her mellom Arbeiderpartiet (Giske) og et delvis statseid flyselskap.
Sånn som samfunnet fungerer nå er det de frie markedskrefter som virker (alle mot alle), og det er blitt survival of the cheapest som gjelder - på godt og vondt.
Ryanair og Norwegian leder an i en prosess som nå ikke er til å stoppe. Markedet roper på billige billetter - og det gamle flagcarrier's som
SAS har intet å svare med her, all den tid de har forpliktelser, avtaler og en organisering som lavprisselskapene kan styre utenom.
Om det ikke skjer noe helt uventet i markedet er sannsynligvis
SAS sin tid snart over, slik det er organisert i dag.
Men man skal ikke tro at DY får boltre seg alene på det norske / skandinaviske markedet lenge om
SAS forsvinner. Et rovdyr som
MOL i Ryanair vil garantert melde seg på, til enda lavere priser (og ansettelsesbetingelser) enn det DY har...
Og skjer dette vil det merkes langt inn i den norske luftfartsøkonomien, der man lever på overføringer fra fra de tre-fire største lufthavner til alle andre småflyplasser her i landet.
MOL og andre lavprisaktører har alltid sagt at man kan utelukke at de vil betale dagens avgifter for å lande f.eks på
OSL...
En konkurs i
SAS kan derfor få ringvirkninger som man ikke ser helt konsekvensene av i dag.
Spennende tider...
Tally-Ho