View Single Post
Old 04-11-2012, 12:08   #2
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: RNAV visual flight procedure ENGM/OSL

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
I et samarbeid mellom SAS, Norwegian, Avinor og OSL testes nå kurvede innflygninger til hovedflyplassen. Hensikten er å kunne tilby kortere, drivstoffbesparende innflygninger som også unngår å overfly tett bebygde områder som øvre del av Groruddalen, Ask, Gjerdrum, Skedsmokorset m.fl.
I testperioden har Luftfartstilsynet gitt en dispensasjon til å fravike støyforskriften som pålegger alle jetfly å være etablert på en rettlinjet innflygning i minimum 4000FT.
Foreløpig er dette kun testet til RWY01L men alle rullebaneender vil testes senere i år.
Disse innflygningene krever fint vær da det foreløpig er visuelle prosedyrer, men de er designet ihht. ICAO doc 9905 (RNP AR APCH) slik at de kan brukes også i IMC hvis vi kan ta de i bruk på fast basis når støyforskriften en dag revideres.
---
Jeg er ikke helt oppdatert her, men er det ikke sånn at visual appr. inn til ENGM har vært utilgjengelig (upon request) - etter at man satte i drift det nye innflygningssystemet - Point Merge? Når åpner man så opp for vis. appr, eller er dette allerede innført?

Mitt inntrykk er at innflygningene til Rwy 19 (L or R) når man kommer sørfra har skapt mye hoderisting hos de involverte piloter. Det å slepe seg rundt "viften" i vel 50 NM (worst case) i FL 100 er en miljøkatastrofe, og det har vist seg vanskelig å utnytte det mest moderne FMS-utstyr når man ikke har en "prediction" for descent.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote