Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
---
Vilkårene i SAS er ikke internt i bransjen sett på som oppsiktsvekkende høye lenger. Handlingsselskapets SGH's ansatte (de på bakken) har marginalt høyere lønn enn konkurrentene. De flygende er ikke lønnsledende, og pilotene (med unntak av pensjonen) er verken best eller nest best betalt i Skandinavia!!
Det finnes altså et par andre veldrevne selskaper her hjemme med bedre betingelser - så man må ikke se seg blind på dette!
SAS er en koloss på leirføtter, og de må ha en kraftig opprydding om de skal overleve. Men det skyldes mer måten selskapet er organisert på, enn den "fantastiske" avtalen til piloter og andre.
Tally-Ho
|
Jeg kan bare stille meg bak deg. Ofte tenkes det dersom en selskap sliter at det er lönnskostnader som ma kuttes. Ergo er de förste ideer a kutte stillinger og lönninger.
SAS sine kjerneproblemer er maten selskap er organisert og hvordan de driver sine daglige ops. Her er det Milliarder !!!! av
SEK a hente, men da ma man ogsa vaere villige a ta smertefulle besluttninger. Redusere radikalt i antall crew-baser og kutte ned til en hub som blir betjent med SK metall og de andre IC ruter flyves av partners.
Den annen stor utfordning er a finne en mate a differensere seg fra konkurransen og dermed fa en virkemiddel a stoppe denne stadig tap av markedandeler til konkurrentene. Dersom man ikke klarer dette, sa vil SK bli vannet ut over tid, fordi de konkurrenter vokser i de viktige markeder langt hurtigere enn SK.