Quote:
Originally Posted by TCAS
Hva er billigst for skattebetalerne? Å spytte inn noen hundre millioner ekstra, eller å se SAS gå konkurs med alle de følger det får hvor mange tusen ansatte mister sine arbeidsplasser og blir overført til NAV, norsk infrastruktur som rakner, post vil ikke komme frem (hvis WF dras med i dragsuget), det vil få diverse konsekvenser for bedrifter i distriktene osv osv.
|
Nå er vel Widerøe et selskap i selskapet og eget rettssubjekt. Det vil derfor fortsette selv om eieren går konkurs. Bostyret vil nok selge Widerøe for å få inn penger i boet, på lik linje som de vil selge alt som kan bringe penger inn. Det samme er vel også tilfelle med
SAS Finland?
Men er det noen som kan si noe om hva som eventuelt kan gå konkurs? Er det konsernet? er det
SAS Norge,
SAS Sverige og
SAS Danmark? Den norske delen av
SAS het jo opprinnelig Det Norske Luftfartsselskap AS. Jeg antar at på et eller annet tidspunkt ble dette fusjonert inn i
SAS, men senere delte man vel opp
SAS i tre igjen? Stemmer ikke det? Ble det da tre selskap som er eid av
SAS konsernet? Hvor ble det av personalet og kostnadene i disse prosessene?
Vidar