Hele greie med
SAS er at allt er så komplisert med eierforhold, fagforeninger, økonomiske situasjonen gammle tradisjoner og varemerke.
Et oppkjøp anser jeg som nesten umulig pga eierforhold og fagforeninger.
Danske staten har jeg lite tro på velger å selge seg ut med fare for at
CPH forsvinner som
SAS nav. At noen andre en Damark kan kjøpe opp aksjene til Norge og/eller Sverige om Danmark skal sitte med et sånt krav tror jeg ikke komer til å skje.
Å kjøpe
SAS med den fagforenings og statlige eier strukturen tror jeg skremmer bort de fleste.
En kjøper av
SAS ønsker i såfall å kjøpe
SAS for å få en økonomisk gevinst av det. Som det har vært og er, er det langt dit.
Først skal pensjons forpliktene løses, Skaffe lån til bedre vilkår, Skaffe finansiering til flåtefornyelse, Komme overens med fagforeninger om nye avtaler, komme med et produkt folk vil kjøpe mere av, sikkre en veldig mye bedre inntjening, få bedre kredittverdighet.
Det som forsatt kommer til å stikke kjepper i hjulene er et innarbeidet hiarki med besluttningsveier lengre enn rundt jorden(litt ironi) og statlig innblanding.
Alle spare runder har gått fryktelig tregt og gitt for lite effekt. Pengene har fortsatt å renne ut.
Markedet blir tøffere og tøffere for
SAS. De fleste Monopol rutene er snart bort.
Man konkurere mot selskaper som har langt lavere kostnader som ytterliger setter press på inntjening. Flåte fornyesen går for treigt. Varemerket
SAS er ikke det det engang var. Det gjør at de er vanskligere å beholde kunder. Nå går flere etter pris.
Fagforeniningen kommer til å kjeme en hard kamp om vilkår. Med så mange fagforeninger vil dette ta tid. Tid og penger er vel det
SAS har minst av.
Jeg håper ikke staten går inn med mere penger. 2 ganger er alerede en gang for mye. Det er ingene annen stor eier som hadde latt det gå så langt som det har nå.
SAS har dumpet ut miljoner av billetter siste årene man ikke tjener penger på og staten bare spytter inn mere penger.. Av dette blir det skjeiv konkuranse.
Om ikke SaS kan begynne å tjene penger så mener jag det er bare et alternativ igjen..
Skandinavia er iike like avhengi av
SAS i dag som for noen år tilbake. Hullene kommer kjappt å fylles. Ref cimber , skyways og sterling
Når det gjeller salg av deler av virksomheten har jeg vanskelig for å tro at om man seier feks at Widerøe er verdt en milliard får en milliard. Heller kanskje 8-900 millioner. Motsvarende for eurobonus og
SGH