Quote:
Originally Posted by LN-TIB
Den var vel oppsatt med avgang fra Lakselv til Alta rundt 2330, men ser ut til at de droppet det også pga været.
|
NRK:
Quote:
Flyet kunne ikke gå til Alta, som ligger nærmere, fordi det var for tungt lastet.
|
Det ville i såfall blitt en posisjonsflyging, på grunn av vekten. Var de for tunge til å lande i Alta på tur fra Tromsø, ville de ihvertfall være for tunge til å lande etter å ha vært i Lakselv og fuelet.
Nå landet DY-388 i Tromsø rundt midnatt. Skulle flyging vært løsningen burde de flydd til Tromsø, men antar at crew gikk ut på arbeidstid i Lakselv.
Passasjeren som er intervjuet hos
NRK sier også:
"Selv om han bare har skryt på komme med til mannskapet i Lakselv og bussjåførene som kjørte til Tromsø, er Bjørsvik kritisk til måten
SAS håndterte saken på.
– Jeg har fløyet mye, og aldri opplevd å få så dårlig informasjon. Det er godt mulig de tok de rette beslutningene, men vi som det angikk ble overhodet ikke informert, sier Bjørsvik."
Han er altså ikke fremmed for at det under de forhold som var, egentlig ble gjort riktig beslutning om bussing, men savnet å bli informert/involvert i beslutningen. I tillegg til manglende bespisning underveis.
Nå hadde Lakselv flere fly som var omdirigert dit denne kvelden. Synes å huske SK-4478, WF-696 og WF-697.
Snakket med en av passasjerene i går ettermiddag. Vedkommende traff jeg i en kollonne på tur til kysten. De hadde busset fra Lakselv og hadde fått en overnatting i Karasjok og var stillt i utsikt en overnatting ved Tana Bru også. Nå var været roet seg slik at det var mulig å kjøre kollonne over fjellet. De kom seg til bestemmelsesstedet i går ettermiddag. Men nesten et døgn på tur fra Lakselv til kysten av Varangerhalvøya.
Og det er kortere vei enn til Tromsø.
Vidar