Quote:
Originally Posted by TCAS
Foreningene denne gangen er nok godt informert og har nok hele tiden vært involvert i den prosessen som kommer nå. Det vil ikke være mulig å gjennomføre en så dramatisk omveltning av SAS uten at alle spiller på lag, og vi får både tro og håpe (og be) at selv CAU nå har fått med seg at det er alvor og dette blir en slags siste mulighet for å redde egne arbeidsplasser.
Hvis det som står i bloggen stemmer, så er allerede prosessen i gang og startet forrige uke, og det er fortsatt ikke noe bråk i media. Det forteller meg at ting kanskje er gjort på riktig måte denne gangen? Uansett vil en slik dramatisk omveltning føre med seg mye støy og bråk, så det kommer vel 
|
Processen har været igang et stykke tid og alle (også
CAU, selvom mange i Norge nok ikke vil tro det

) er åbne og forholder sig "positivt" til at finde en holdbar og langsigtet løsning. Det betyder ikke nødvendigvis at de bare vil siger ja til alt som
SAS-ledelsen foreslår, men tonen idag er en helt anden en tidligere. Nu har det (ihvertfald i
CAU) sikkert også hjulpet at man har fået ny bestyrelsen, som ikke er så krigerisk som den tidligere (hvilket er meget positivt for alle). De har meldt ud til medlemmerne at man skal forvente at vilkårene forringes en del i fremtiden, men at de ikke kan komme nærmere ind på detaljer p.t.
Der er mange måder man kan opnå reelle besparelser på - og hele denne del behøver ikke nødvendigvis komme fra et direkte lønfradrag.
Men de som håber at fagforeningerne allerede er voldsomt på krigsstien tror jeg skal tro om igen. Alt jeg har hørt er at man forholder sig seriøst og konstruktivt til at finde en løsning i fællesskab. jeg tror ikke man skal tage fejl af at personalet i
SAS meget gerne vil nå en langsigtet løsning, så man kan begynde at se frem ad og få ro på arbejdspladsen igen - uden hele tiden at skulle forholde sig til den ene spareplan efter den anden og have mere eller mindre skjulte trusler hængende over hovedet.
At man gennemgår hele virksomheden vil nok gøre det langt lettere at opnå en løsning, da det er svært at acceptere dårligere vilkår selv når man samtidig ser at andre dele af koncernen kaster mio-beløb i toilettet hver dag. Det har der klart været en tendens til tidligere.
Om man så kan nå til enighed må fremtiden så vise, men p.t. er "alle" åbne og konstruktive.