Quote:
Originally Posted by TOS
Uten å blande meg bort i denne diskusjonen, så blir vel en trussel om streik rimelig tom dersom fagforeningene ikke har en stor streikekasse? Fagforeningene har nok normalt en relativt omfangsrik kasse, nettopp for å sikre at arbeidsgiversiden tar en trussel om streik på alvor.
|
Ikke nødvendigvis. Avhengig av flyselskapets størrelse og kompleksitet kan streik i et flyselskap koster veldig mye penger veldig fort. Har man nok penger i streikekassa til å holde det gående i bare 3-4-5 dager, så kan det være nok til at man kommer til enighet. 3-4-5 dager kan koste flere titalls millioner for selskapet. Men selvfølgelig, alt avhengig av forening, selskap og situasjon.
Quote:
Hva angår lobbyvirksomhet så er vel en vanlig strategi å slå seg sammen med andre grupper i liknende posisjon, og ikke nødvendigvis slik at hver enkelt fagforening stiller med en egen lobbyorganisasjon. Bransjeforeninger er svært vanlig som lobby i f.eks. EU, samt at store selskaper nok også er representert.
|
Ja, kjenner godt til det. Og det er dyrt, og bransjeforeninger har ikke uendelig med penger til å bruke på lobbyvirksomhet i EU, og selskapene har som regel mer. Midlene er kanskje større for andre yrkersgrupper, men jeg snakker om flygende personell.