View Single Post
Old 20-10-2012, 14:43   #1183
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Lamox View Post
Jeg syns advokater som tjener 4-5 mill i året har en veldig høy lønn, partnere i PWC med opp mot det samme har også mye, flygeledere med 1,5 mill (inkl overtid) har mye, en ingeniør i nordsjøen har veldig høy lønn, og den berømte vaskehjelpen på plattform med en halv mill etter absolutt null utdannelse etter grunnskolen har også mye, men du irritrerer deg mest over at det finnes piloter som tjener opp mot det flygelederen har...!
Jeg er enig i at 4-5 millioner er høy lønn, men denne lønnen kommer som et resultat av "verdiskapningen" de har i advokatselskapene. De selger en tjeneste som kundene er villige til å betale opp mot 4000kr/time (og kanskje til og med enda mer). Hvis advokatfellesskapet deres ikke tjener penger så er lønnen deretter. Det samme gjelder for partnere i Pwc. Det er imidlertid langt fra alle advokater og statsautoriserte revisorene som tjener så mye. For advokater er det vel som oftest forretningsadvokater og partnere i advokatselskapene som henter inn slike summer. For ingeniører innen oljebransjen så er det vel en kjensgjerning at det er stor etterspørsel etter disse, og at bransjen som sådan tjener godt med penger. Dette gir seg selvsagt utslag i høyere lønn enn om det hadde vært overskudd på ingeniører. Det samme gjelder for flygeledere, som i tillegg jobber for en "bedrift" som er monopolist.

Så om flyselskapene tjente gode penger (som revisjonsselskaper og advokatselskaper) og det hadde vært knapphet på piloter (som for ingeniører og flygeledere) så hadde det vært uproblematisk å argumentere for høy lønn. Så er vel imidlertid ikke tilfellet?

Last edited by TOS; 20-10-2012 at 14:49.
TOS is offline