Quote:
Originally Posted by FlyHi
Strejker som sådan er ikke i nogens interesse (heller ikke fagforeningers, som nogen fejlagtigt tror)
|
Etter privatiseringen av selskapene har streikevåpenet blitt mye svakere. Den gang kunne man streike uten å være redd for at bedriften gikk konk eller konkurrenten tok kundene dine. Det var bare å sette opp prisene
for å dekke inn høyere kostnader. (Noen tror faktisk det fortsatt går..)
Idag kan selv en kortvarig streik bety "selvmord" for de fleste
selskaper med den svake økonomien og høye konkurransen som er nå. Fagforeningene idag har derfor ikke annet valg enn å forsøke å få til en løsning hvis de ønsker å ha en jobb å gå til. Dessuten har jo fagforeningene omsider forstått at hvis bedriften går i rødt er det å helle dynamitt på bålet å kreve kostbare bedre vilkår. Derfor ser vi antall streiker og konflikter i denne bransjen er kraftig redusert nå med dårlige tider. Og derfor er det så stille hos
SAS om dagen på den fronten.
Husk også at fly-transport er "super-ferskvare"! Står flyene på bakken får det umiddelbare konsekvenser for kundene dine og dermed selskapet.
En industribedrift derimot klarer seg fint noen dager/uker uten store konsekvenser da man som regel kan ta igjen
den tapte produksjonen på ett senere tidspunkt før kunden stikker til konkurrenten. Man har også ofte lagere man kan leva av en stund.
Derfor fungerer streikevåpnet dårlig i ett moderne flyselskap..
W