Quote:
Originally Posted by Jostein
Og, det er jo bare å kjøre på med usakeligheter, der du sitter bak ditt anonyme nick!!
|
Med all respekt: Usakligheten kommer da vitterligen i høyeste grad fra den andre siden også...
Det å være uenige er ikke det samme som å være usaklig, men det synes å være slik i denne debatten at så lenge man ikke er enige med de skandinaviske pilotene så er man usaklige, latterlige, man aner ikke hva man snakker om, osv.
Det synes f.eks. å være en utbredt forståelse blant skandinaviske piloter at et krav om høyere priser til kundene kunne gitt høyere lønn/bedre vilkår til pilotene uten å ha noen andre effekter (som f.eks. lavere etterspørsel etter reiser, som igjen fører til mindre behov for nye piloter, som igjen påvirker arbeidsmarkedet til de unge pilotene som mange synes å være så opptatte av). Dette er jo en feilslutning som må bero på en manglende forståelse av økonomi. Hvis det hadde vært slik at det ikke hadde store negative effekter ved å øke de laveste prisene til prisen av 2 blomsterbuketter så er det rimelig å tro at selskapene faktisk hadde øket prisene. Det faktum at de ikke gjør det betyr kanskje at det er andre effekter der ute som dere ikke helt forstår? Økonomi er det flere her inne som forstår seg bedre på enn piloter, men dette avfeies som usakligheter.
I tillegg synes det å være en utbredt forståelse av at det er oss smålige kunder som bare vil betale 199,- for billetten som er skyld i at vilkårene er under press. Det er også basert på en litt manglende forståelse av hvordan et marked fungerer. Markedsmekanismene er det flere her inne som kan betydelig mer om enn pilotene, men det avfeies som usakligheter... Det er ikke slik at jeg som kunde kan påvirke prisnivået. Flyselskapene er de som setter prisene, og disse setter prisene for presumptivt å maksimere inntjeningen til selskapet (og eierne). Jeg som kunde velger det alternativet som passer best i forhold til egne preferanser, kvaliteten på produktet som leveres i forhold til prisen som kreves, osv. Egne preferanser kan jeg selvsagt påvirke, men kvalitet og pris er utenfor mitt beslutningssett.
At et selskap så setter lave priser kan være fordi de er mer effektive enn andre (
LCC'er vs tradisjonelle selskaper), eller fordi man har lavere kvalitet som gjør at folk ikke er villige til å betale mer for produktet. Det som typisk skjer da er at andre selskaper forsøker å matche den lavere prisene. Når dette selskapet ikke har en kostnadsbase som matcher det lavere prisnivået så ender det som man ser meg f.eks.
SAS. For å møte det tradisjonelle selskapets priskutt så må
LCC'en svare med å sette prisene enda lenger ned, med påfølgende press på vilkårene i flere dimensjoner. Er denne utviklingen min feil som kunde? Nei, jeg tar det jeg blir tilbudt. Hvis prisene går opp så reiser jeg sannsynligvis mindre (selv om jeg svært sjelden har reist på superbillige billetter og tror at flyselskapene jevnt over tjener greit på meg som kunde), men det er selskapenes ansvar å sørge for at egen strategi sikrer økonomisk lønnsomhet. Priskrig for et høykostselskap er f.eks. ingen spesielt god ide.
Slike drøftinger avfeies imidlertid også som tullball osv., uten at man egentlig setter seg inn i realitetene i de vurderingene og utledningene som gjøres.
Jeg har full forståelse for at de som er midt oppe i dette vanskelig kan holde en kald og analytisk avstand til problemstillingene, men det betyr ikke at vi som ikke sitter midt oppe i dette er usaklige, farer med tullball og ikke bidrar til debatten. Referanser til bitterhet bringes også inn i debatten, men det er en så til de grader avsporing.