Da er kontraktsvilkårene for DY's long haul operasjon satt slik:
- 3 års kontrakt
- Norwegian betaler de første 30 dagene med bosetting, etter det er det den enkeltes ansvar
- Lønn
CPT 9000 euro pr måned
- Lønn relief
CPT 7000 euro pr måned
- Lønn FO 5000 euro pr måned
- DY står for transport til/fra lufthavnene
- 1000 euro i per diem (diett) pr måned
DY's longhaul blir i "Norwegian branding", men oppgis ellers å fungere som et eget selskap på egen
AOC....(Kjos har skjønt at dette er risikosport...og vil ikke dra med seg resten av DY i fallet...om det blir slik...)
Man starter som kjent våren 2013 med New York og Bangkok (3 kjøp + 5 leasemaskiner etter hvert), fra
OSL og
ARN...Internt snakker man om at videre satsing vil hovedsaklig bli fra lufthavner utenfor Skandinavia. Frankfurt er nevnt.
Betingelsene nevnt ovenfor er ansett for å være blant de dårligste i markedet, og nesten ingen har søkt fra DY. Det er forståelig, da de som søker og som har fast jobb her hjemme, må regne med å havne blant de kontraktsansatte ved retur hjem igjen.
Til sammenlikning betaler asiatiske selskaper fra Kina rundt 200.000 dollar pr år (tax paid) for en skipper...Dermed et betingelsene på DY's satsing oppsiktsvekkende lave for long hauls, og er flittig kommentert på internasjonale forum for piloter.
Tally-Ho