Quote:
Originally Posted by lerik
Noen som vet hvordan disse skliene skal åpne seg da?
Det som er alvorlig her er at personalet på flyet ba passasjerene sitte ned, helt til det var åpenbart brann, og da ropte de OUT og rømte i panikk før passasjerene!
|
Jeg vil mene at det var korrekt å be pax om å sitte ned til en evakueringsbeslutning var tatt. (Normalt er det best at pax sitter ned for å unngå at midtgangen blir full mens cabincrew må kunne bevege seg raskt og fritt frem til emergency equipment). Evakueringsbeslutning tas i all hovedsak av kapteinen, men cabincrew kan også initiere evakuering ved katastrofetilfeller. Uten at jeg kjenner detaljer i akkurat denne saken, så er det generell vitenskap at det er en risikofylt øvelse å evakuere et fly. Hvorfor cabincrew evakuerte seg selv før alle var ute kan jeg ikke svare på, men vanlig praksis er at frem til det faktum at andres liv ikke lengre kan reddes, så skal man opprettholde sin post. I det øyeblikk eget liv står i umiddelbar fare skal også cabincrew evakuere - også hvis det fortsatt er mennesker ombord.
Mange variabler her, og om noe har blitt gjort på tross av innøvde driller, så vil det sikkert tidsnok bli påpekt i en tyrkisk "havarirapport". Den gode nyheten er at 196 mennesker fortsatt er i live etter denne hendelsen.