Quote:
Originally Posted by BU662
Jeg ikke sier at AF/KL eller AB er suksess historier per se. Men en kikk pa tallene viser klare trender. SK taper i visse markeder pax og marked-andeler sa det suser.
Det hva jeg beskriver er en faktum: SAS sine konkurrenter kaprer i stadig ökende grad passajerer som tidligere har flydd i minst ett segment eller heile reisen med SK. Og disse tapte inntekter svekker SAS.
Bare som en liten illustrasjon. KLM hadde ifjor bare pa sine ruter til Skandinavia, Finland og Baltikum en arlig omsetning pa 400 Mio EUR [Kilde: Paul Verhagen]. Dette er eksakt dette rute-omrade som SAS har definert som sitt hjemmemarked. Som en gigantisk stovsuger mater KLM disse pax inn til AMS og videre i sitt nettverk som tidligere har flydd i stor stil via CPH eller ARN videre ut i verden. Tenk deg av SVG, BGO, GOT, bare for a nevne noen steder.
Trenden er klart. Enda flere aktörer slar seg om de skandinaviske pax. AB har just ökt til CPH og ARN fra TXL. Pa CPH- TXL er SAS redusert fra tidligere 5 daglige til 3 daglige turer, pa ARN- TXL har de forsatt to, mot 4 av AB fra neste sommer. Og da LH overgir sine ARN- TXL rute til Germanwings, sa ma man ha lov a spöre hvor lenge vil SAS holde ut...
Derfor skrev jeg at det er to problemer i SK. Det ene er a finne en snart lösning til pensjons-bomben. Det andre er a finne en strategi mot sine konkurrenter. Rett na - dersom jeg ser pa TXL- ARN neste sommer - sa finner jeg 4 eksellente grunner (AB flygninger) a velge bort SK som flyreise-leverandör.
|
Den store lekkasjen til spesielt KLM og DY skjedde for noen år siden under Lindegaard, når
SAS virkelig skulle spare seg til fant, og la ned ruter i stor skala som han serverte ferdig dekket og innarbeidet til hvem som helst som hadde lyst til å ta over. Det siste året er imidlertid passasjervekst og vekst i CF en av de få områdene hvor
SAS har overasket positivt de siste månedene, og jeg vet ikke helt hvor lønnsom veksten hadde vert om den var enda større.
At KLM er store på spesielt Norge er det ikke noe tvil om, men dette er heller ikke noe nytt. Hovedgrunnen til dette er at de spesielt på intercont har et rutenett som
SAS aldri vil kunne matche, men også at de har priser fra bl.a.
BGO hvor jeg bor som er svært lave uansett hvor i verden du vil dra. Men hvor lenge vil de kunne fortsette med disse prisene, og tape 6
MRD pr år...? Den franske staten er tydeligvis mer rundhåndet enn de skandinaviske landene, men en gang sier vel også de stopp?
SAS har ihvertfall ikke penger til å gå inn i en enda større ekspansjon i krig med et KLM/Air France som tydeligvis har råd til å tape mye.
Så får vi håpe Air Berlin ikke roter seg inn i den samme økonomiske situasjonen - heller ikke de (dere) har en utømmelig sparegris å ta av...
Når det gjelder rutene på Tyskland så er disse en sak for seg, ved at
SAS og LH deler rutene mellom seg, og fordeler kostnader og inntekter seg imellom i en joint venture. Det har ikke noe å si hvem som flyr hva, og fordelingen er gitt.
Som sagt; akkurat nå har
SAS en passasjervekst som overrasker de fleste, og jeg håper og tror at denne er lønnsom, noe vel utviklingen i både yield og RASK kan tyde på. Nå skal det spares enda mer, jeg håper pensjonsproblematikken kan ryddes opp i, og hvis de greier det samtidig som de fortsetter å øke antall ruter og passasjerer så
KAN det medføre at tragiske år kan snus til noe positive.
Jeg VET ikke, men jeg HÅ
PER...!