Quote:
Originally Posted by HenrikP
SAS sitt største marked er korte ruter i Skandinavia. Dette er ruter der mange forretningsreisende reiser frem og tilbake i møter, konferanser ol. Uten at jeg vet, så vil jeg tro dette er trafikk som vil gå ned. Mange bedrifter har alt gått over til videokonderanser, men mange flere vil komme etter. Veier og jernbane vil ta opp større andel av reisende mellom byer etterhvert som infrastukturen i Norge bedres. Noe som er viktig for forretningsreisende er hyppige frekvenser. Det er helt essensielt for å klare å ta betalt for en ekstra permium. Går SAS for større fly, så vil de enten fly rundt med lav kabinfaktor eller så må de senke yielden for å fylle flyene. CSeries vil jeg tro er en passende størrelse med 110-130 seter. Dessuten så har det en de en 2-3 setekonfigurasjon som passer forretningsreisende. Holder kanadierne det de lover, så vil dette flyet være overlegne andre fly i samme størrelse med tanke på driftskostnader.
|
C-series er en vurdering jeg er enig i, men NEO er noe helt annet.
Hvor stor del av
SAS sin RPK kommer av temmelig korte ruter?
OSL-
BGO/
TRD/
SVG/
ARN/
CPH f.eks.? Dette er alle blandt Europas mest trafikkerte ruter i dag. At dette skal gå vesentlig ned tror jeg er en utopi.
SAS har i dag nesten like mange daglige avganger på disse rutene som før DY kom på banen for ganske mange år siden.
Hvorfor velge NEO når dette er en flytype som først og fremst er planlagt å være overlegen på 1000+km lange flighter?
Når det gjelder 350 er jeg heller ikke enig. Jeg tror at hvis
SAS skal ha en IC-divisjon, så bør de opp på 20 fly. 20x350 er det små sjanser for, det er ikke mange nok ruter som støtter dette. 20x787 er vel også ganske usannsynlig, så jeg tipper en cent eller to på at
SAS IC forsvinner.