View Single Post
Old 10-10-2012, 20:16   #1122
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Jeg har iallefall lagt helt fra meg idèen om å bli trafikkflyger, i denne omgang!

Når bransjen går så nedover og nedover som den har gjort den siste tiden nå, er det virkelig ikke noe å gå etter. Jeg tror mange unge studenter i dag har drømmen som førsteprioritet, og glemmer det verdifulle aspektet som omhandler familie,fritid og mulighet til å faktisk dra hjem hver dag for å sove. Det er kanskje greit å ikke tenke så mye på det når du er 20, men det er ikke like kult lenger når du er 30.

Og det går mye i det som 73H og Dag Viking sier. Flyskolene og rådgiverne lover egentlig gull og grønne skoger, som i virkeligheten egentlig er en vikarjobb ute en eneste rettighet bortsett fra noen kroner på kontoen ved slutten av måneden.

Jeg har selv vært evig optimist, og ikke vært intressert i all negativiteten som har vært her inne. Men før eller siden må man selv bare innse at denne bransjen er pur råtten, og neppe kommer til å bli noe bedre med det første. Det utdannes nye piloter i hytt og vær, og alle gjør alt for å få jobb. Vilkårene blir dårligere og dårligere, og fremtiden ser bare dyster ut.

Selv tar jeg veien til å jobbe med fly gjennom Luftforsvaret, for å bli flymekaniker. Der har jeg sikret meg jobb i organisasjonen til jeg når pensjonsalder, får betalt utdanning og en sivil EASA-utdannelse. Bedre kan jeg ikke drømme om i disse tider!

Nei, man får fly på fritiden med PPL, og bruke noen tusenlapper på en kraftig PC så man kan dra frem stikken hvis man vil leke Ryanair eller Norwegian-pilot. Det vil jeg si nesten er bedre enn å faktisk sitte der selv i høyresetet slik som ting er nå.