Jeg blir helt oppgitt av
SAS. Det er aapenbart at den eneste maaten selskapet kan komme seg ut av det meget dype hullet de sitter i er aa bytte ut hele mid to upper management med folks som ihvertfall har en smule vett og kompetanse paa markedsfoering, PR og generell forretningssans.
Med respekt for de jeg kjenner i ledelsen som har visjoner og er smarte, finnes det en inngrodd gjeng som overhodet ikke skjoenner poenget. Lederen for Eurobonus er ett utmerket eksempel. Eurobonus var ett av verdens ledende bonusprogrammer og vant priser verden rundt i boetter og spann. Ingen vant saa mange Freddies som the
SAS gjorde back in the day. Man velger deretter aa innfoere en 25% regel og skremmer vekk masse lojale kunder. Istedetfor aa bruke programmet til aa tiltrekke seg kunder, velger man aa bevege seg mot
LCC og tilby omtrent det verste bonusprogrammet som finnes.
Og det tar 9 aar foer
SAS innser at det slett ikke var en god ide.
En annen ting er at den generelle kunde aner ikke hva bookingklasse er, de aller aller fleste tror det er Economy eller Business etc. Poenget med Ancillary revenue er at du faktisk maa tilby aa selge opp.
SAS introduserte 25% regelen saann at folk skulle velge dyrere billetter, men tilboed aldri (i 9 aarr!!!) aa kjoepe opp.
Saa en samtale med Eurobonus, vil hoeres ut som noe slikt: "Heisann, jeg skjoenner ikke, jeg har kun faatt bittelite poeng paa siste turen min, kun 300, vanligvis bruker jeg aa faa 1800? Vel, du reiste i en billig bookingklasse som kun gir 25% poeng. Huh? Jeg reiser alltid Economy og sist gang jeg reiste fikk jeg 1800. Vel, du maa kjoepe en billett som er litt dyrere, ca. 150 kroner faar deg opp til slik opptjening. Hvordan bestiller jeg det, jeg ser det ikke paa sas.no? Nei, du kan ikke bestille dette. Kan jeg bestille det fra deg? Ja, men da maa du betale ett telefongebyr paa 10000 kroner." HELT haaploest og uforstaaeling for en vanlig consumer.
Programmet er dog oedelagt og
SAS har paa langt naer hatt suksess med aa kommunisere dette til kundene sine, det kommer til aa ta aar foer Eurobonus er hva det en gang var.
Saa til on-board service. Historisk sett (foer
SAS begynte aa kutte til beinet) har
SAS hatt ett godt og enkelt produkt. Men siden 2001 har ledelsen aapenbart serioest behov for aa ta en 180 grader og sette seg rett paa skolebenken.
Denne turen faar du X, mens paa denne ruten faar du Y. Innenriks Sverige faar du ikke frokost her faar du frokost, her faar du en drink gratis til middagen, her faar du ingenting, ikke vann engang. Noe som de aller aller fleste synes er utrolig irriterende. Vi har flygeeker her inne som ikke klarer aa foelge med engang. Fra ett markedsfoeringsperspektiv er det fallitt.
Saa til PR stuntene til
SAS. Ja,
SAS har en tradisjon med aa gaa tilbake paa idiotiske ting de har innfoert, mer enn noen andre. Klart, noen selskaper gjoer slike ting av og til. Men
SAS gjoer det relativt ofte. Ikke bare kredittkort, YQ paa bonusbilletter etc. men ogsaa launch av nye ruter for deretter aa kansellere dem foer launch.
Serioese selskaper gjoer ekstrem noeye marked research foer man hopper ut paa PR glattisen
De trekkene de gjoer naa ombord er stikk i strid med det de tidligere har uttalt. Det at man tar vekk ost for deretter aa introdusere den tilbake, er ikke bra, det er aa korrigere en feil man har gjort tidligere. Dersom det er sant at man kutter Champersen fordi det er ingen som drikker dette foer avgang, boer det jo ikke vaere noe problem aa ha en flaske til 20 daler paa lur for de som vil ha dette? Jeg har reist mer i premium cabin paa intercont med
SAS og mange andre enn de fleste (selv om jeg ikke flyr med
SAS saa mye lengre pga at jeg bor i Chicago) og det aa paastaa at "ingen drikker Champers ombord foer avgang" er bambus. At
SAS vil vaere de eneste som ikke tilbyr dette i biz, rock and roll, men de
SAS GARANTERT vil motta fra folk som er vant til aa reise i C og forventer dette naar de spoer etter ett glass Champers foer avgang, koster
MYE mer enn den skarve flaska. Saa til soda popen ombord. Har vaert forsoekt foer av US airways. Det ble en storm av det og gratis brus kom tilbake. Her kjoerer
SAS paa med atter en kjempeforvirrende strategi som garantert kommer til aa koste mer aa administrere/daarlig PR enn de kronene de drar inn. Rett foer Norwegian launcher, serverer de ett superargument paa soelvfat for sleskeKjos. Klart, du faar gratis brus til maten, men det er ikke det folk kommer til aa huske. De kommer til aa huske mediestorment.
Og til slutt: Hvor mye arbeid er det crewet ombord sparer paa serveringen av en skarve brus inflight mellom service? Vel, folk kommer til aa bestille dette uansett og servere
SAS en

tilbake. Da kan man spoerre professorene i
SAS ledelsen om hva som tar mest tid: Aa gi noen en brus i haanden eller aa gi dem samme brusen, ta imot kredittkort, prossessere betaling og gi folk en kvittering. Det folk bestiller mest mellom maaltidene paa intercont er alkohol, det tar man seg betalt for. Saa denne strategien skal gi bedre service i premium cabins hos
SAS??

Tror de virkelig paa denne statement selv??
Huffameg, det er toeft aa vaere forsanger i
SAS hylekoret