Quote:
Originally Posted by FlyHi
Der tror jeg du tager fejl. Den store majoritet af passagerer har ingen anelse om hvilken flytype de flyver med (mange aner knapt hvilket selskab de flyver med). Hvis de bliver spurgt vil de muligvis svare at de foretrækker jet, men det vil - i langt de fleste tilfælde - stadig ikke have indflydelse på hvilken afgang de booker.
Vigtigste parametre er pris, direkte afgang, tidspunkt.
Langt hovedparten vil heller ikke have nogen anelse om turen tager 1t20m eller 1t40m.
|
Jeg syns det er litt merkelig at vi i det hele tatt gidder å diskutere dette! Jeg flyr ingen av flytypene nå, men når jeg ser etter i loggboken så har jeg 7 år på Q400 og 3 år på CRJ900.
De fleste pax har absolutt ingen anelse om hvilken flytype de booker på (og det har jeg heller aldri hevdet!), men min erfaring er at det oppfattes ensidig som negativt om det er en prop i f.t. en jet som skal fly når de kommer til flyet! Jeg har A
LDRI opplevd at en pax sier usjhhh - det er en jet, men jeg opplevde nesten daglig det motsatte når jeg fløy Q400. Og det er fakstisk MANGE pax som husker den opplevelsen!
Men dette er vel noe alle vet fra før, så akkurat den diskusjonen syns jeg blir helt tullete å gå inn på!
Vi kan godt latterliggjøre hvor mye 15-20 min utgjør, men det avgjør f.eks om SK2862 fra
CPH kan vente for å få med så mange cnx pax
INN til
CPH på morgenen som mulig (dep
CPH kl.0810), fly til
BGO, og returnere til
CPH som SK2865 tidsnok (arr
CPH kl.1125) til å nå SK909 og SK925 til
EWR og
IAD. Vi prøvde det i
SAS med Q400 - det kostet mye penger!
Men den største forskjellen for pax, i tillegg til at mange har en urealistisk nervøsitet ved å se en prop, er at en Q400 kan fly i max FL250. Jeg vet ikke hvor mange hundre timer jeg har i Q400 hvor vi ligger inne i skyene i FL250 og rister og rister og rister og rister.... Hvis du da skal fly eks
STO-
GVA i 2:30 så er det så ubehagelig at det nesten går på sikkerheten løs. Og å da sitte å kikke opp til en vekselvis skyfri himmel fra FL300 og opp gjør dette til en ganske så fortvilende opplevelse også for de som sitter foran!
Å i en slik situasjon kunne sette nesen opp til FL410 og fly langt over alle ubehageligheter i et fly som er det mest stillegående jeg har opplevd er en helt ny verden - OGSÅ for pax!
Positivt jet; Flyr raskere, flyr høyere, mindre vibrasjoner, bedre passasjerkomfort, mindre støy.
Positivt prop; Langt bedre økonomi på korte ruter.
Og det er nå engang fakta - så er det vel pengetellerene i flyselskapene som får bestemme hvor grensene for hva en pax tåler går....