Quote:
Originally Posted by TCAS
Hvis det er behov for flere piloter på skandinavisk produksjon, så er det brudd på avtalen å bruke kontraktspiloter fra Malaga (eller Helsinki) på allerede etablerte skandinaviske ruter. Ikke noe vanskeligere enn det.
Kjos selv har sagt til media flere ganger: De trenger kontraktspiloter for å være fleksible og dermed ha muligheten til å teste nye markeder på nye baser. Hvilke nye markeder er det egentlig DY har testet på Malaga-basen? Rutene t/r Skandinavia har vel eksistert i mange år før basen ble opprettet. Er det opprettet andre og nye ruter inn og ut fra Malaga til andre europeiske destinasjoner etter at DY opprettet base der med kontraktspiloter?
|
Uten å ta stilling til saken eller å vite noe om omfanget av bruk av kontraktspiloter på etablerte ruter i Skandinavia:
Det er vel ikke gitt at det er ulovlig eller kontraktsbrudd å bruke kontraktspiloter i skandinavisk produksjon i det hele tatt? Det kommer vel an på omfang, måten de blir brukt på og innholdet i kontrakten. At det er uenighet om hvor grensene går, er ikke unaturlig. Men om det er taktisk lurt og moralsk riktig av Kjos å ballansere på grensene, kan absolutt diskuteres.