Quote:
Originally Posted by Wahoo
Hvis mine kilder er korrekte så har RASK'en (enhetsinntekten) til DY har falt fra 0.71 øre/ ASK i 2003 til 0.48 øre/ ASK i 2011, og har jevnt over hele veien
blitt redusert (bortsett fra et lite hopp opp i 2007). Marginene blir altså mindre og mindre år for år - også for DY!!
Skal man opprettholde det lille overskuddet man har (kr 19,- pr kunde i 2011) er man nødt til enten å øke produksjonen eller å senke kostnadene - helst begge deler.
W
|
Det var altså godt betalt å bli oppfattet som "nye Braathens" og fly de mest trafikkerte strekningene i Norge i 2003. Å være et slags Ryanair i andre farger og konkurrere på ruter som er tynnere eller i direkte konkurranse med flere ryanair-type selskap rundt i Europa i 2012 er dårlig betalt. Det er lettere å finne 10 ruter med god betalingsvilje enn 263. Sjokk og vantro...