Quote:
Originally Posted by Tally-Ho
----
Punkt 1.
Du har ikke forstått mitt poeng her: Når DY flyr vinge mot vinge med en av de andre aktørene i skandinavisk/nordisk flytrafikk, og disse sistnevnte aktørene har faste ansatte til ordinære ansettelsesbetingelser, så vil man måtte regne med at disse på et eller annet tidspunkt vil bli for dyre i kampen mot DY's kontraktsløsninger - og resultatet kan meget lett bli at de faste ansatte norske / skandinaviske piloter oppdager at de ikke lenger har jobb, ev. at deres selskap må inn på de samme ordninger som DY for å matche...
|
Nå flyr det jo allerede
plenty med kontraktspiloter i Skandinavia hos FR og kanskje andre. I.flg dem selv skal de i tillegg stor-satse i Skandinavia med
50 nye fly
øremerket her de neste årene;
http://reise.fvn.no/reise/nyheter/article4264919.ece
Mener dere at DY bare skal sitte å se på at dette skjer? Idag har vel DY 60+ fly så dette er ikke småtteri.
Quote:
Punkt 2.
Man skal ikke bli overrasket om BK fortsetter å åpne nye baser fortløpende i utlandet, med stadig nye to år på hver base. Nå synes det å være klar for åpning av LPA-base, med folk fra Malaga, og jeg vil ikke bli overrasket om LPA da får to år ut over de to som Malaga fikk (man kan jo bare definere LPA som egen base)...Ser man poenget? BK er en luring, og har sitt på det tørre ovenfor foreningene, og ler hele veien til banken. Pilotforeningen er fu..ed her, og de vet det nå - tro meg!
|
Vel, det blir spekulasjoner. Dersom det er "smutthull" i 2-års avtalen for BK, vel så får man sørge for å tette dem da.. .
Quote:
Til slutt - wahoo har fått det for seg at ingen flyselskaper med vanlige ansettelsesbetingelser tjener penger i dagens marked.
Selv jobber jeg i et selskap - med markedets beste betingelser i Skandinavia - som nå har levert sorte tall i alle fall de siste ti årene, og det uten statssubsidier...
|
Selvsagt finnes det ett og annet unntak, og ditt selskap er vel i ett litt spesielt segment, men de kommer antagelig ikke til å få operere ifred der veldig lenge.
Hvis mine kilder er korrekte så har RASK'en (enhetsinntekten) til DY har falt fra 0.71 øre/
ASK i 2003 til 0.48 øre/
ASK i 2011, og har jevnt over hele veien
blitt redusert (bortsett fra et lite hopp opp i 2007). Marginene blir altså mindre og mindre år for år - også for DY!!
Skal man opprettholde det lille overskuddet man har (kr 19,- pr kunde i 2011) er man
nødt til enten å øke produksjonen eller å senke kostnadene - helst begge deler.
Og det er nettopp dette DY gjør.
Selvsagt skal ikke Kjos få gjøre akkurat hva han vil, dere må sammen finne en vei begge parter kan leve med. Men at dere må svelge noen kameler er det ikke tvil om
hvis dere ønsker å ha en norsk arbeidsgiver i framtiden.
W