View Single Post
Old 16-09-2012, 12:57   #999
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,910
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post

Men i en globalisert verden hvor man konkurerer med resten av verden, for det er det man gjør, finnes det kun to måter å harmonisere konkurransevilkårene. Den ene er at man hever de som har dårligst vilkår, slik at man harmoniserer med de som har best vilkår. Og dette gjelder ikke bare lønn, men alle rammevilkår. Den andre måten er at man reduserer vilkårene til de som har best vilkår mot de som har dårligere vilkår.
Et eksempel på dette er skipsfarten. Der valgte man den siste metoden. Man opprettet sågar et norsk internasjonalt skipsregister for at rederne fortsatt skulle ha skipene sine i norske registre bemannet med utenlandske sjøfolk på dårlige vilkår. Men så kan man spørre seg hvordan er vilkårene for sjøfolkene på skip registrert i NIS. Sikkert værre enn norske sjøfolk ville hatt det, men kanskje bedre enn sjøfolkene ville hatt det på skip fra sitt hjemland. Var det vellykket? Svaret på det avhenger av hvem du spør.

Kan så dette overføres til luftfarten. Ja, ubetinget i dagens globaliserte verden. Vi har bl.a sluttet oss til de fire frihetene i EU, der en av frihetene er fritt leide av arbeidskraft. En annen frihet er fri flyt av kapital. Stortinget har vedtatt å innlemme det såkalte vikarbyrådirektivet, også kalt "EU-direktiv 2008/104/EF". Så gjenstår det å se hvordan det kan uthules. For vi nærer vel ingen tro på at det er utformet vanntett for å hindre "sosial dumping"?


Vidar
Det finnes absolutt langt flere enn 2 måter å harmonisere vilkårene i den Globaliserte verden - dyktige ledere og gode firmaer klarer dette langt bedre enn BK og vennene hans legger ut på. (Gode referanser: Thomas Friedman: The Lexus and the Olive Three og The World is Flat) viser at dette er betraktlig langt mere sammensatt og ikke minst gir utrolig mange flere muligheter enn BK`s Get Rich Scheme.

Det vi her snakker om er en del av Globaliseringen - Global Mobility - og for oss som er en del av nettopp Global Mobility opplever et Norge som er totalt uforberedt på de mest elementære områdene.

Vi står langt i fra hverandre i denne diskusjonen, med 3 "parter" involvert:

Arbeidsgiverene som ser muligheter til å bedre sine egne vilkår uten noen særlig risiko - i store trekk er det Arbeidstagerene som betaler i form av redusert lønn, dårligere vilkår og ikke minst direkte betaling til bemannings byråene for å få lov til å jobbe (jeg har blitt forlagt kontrakter hvor NOK 200.00 pr time går til "formidling")

Bivånerene - som har sterke meninger uten å selv ha noen som helst fare for at det de mener andre "må akseptere" vil ha noen innvirkning for dem selv (enkel test - hv or mange av dere bivånere er villig til å fra dere ferien - 0 ferie i 2012 - 2013 - som dere uten problemer mener at vi skal godta !))

Arbeidstagerene - som allerede må forholde seg til redusert lønn, betale for å få lov til å jobbe, ikke bare mangel på sykeslønnsordning, men også totalt fravær av helsetjenster (test - kun adgang til Aleris, Volvat etc. hvor inngangsbilletten er NOK 1150.00 - og hvor av egen erfaring "høvdingene" forsvinner fortere enn med booking fingeren plassert på C-Class til BKK).

"Bivånerene" kjennetegnes i denne debatten med at de er utrolig raske til å slå fast "Hvis en ikke liker betingelsene - er det bare å bytte jobb / arbeidsgiver / land - vel de aner ikke hva de snakker om. Vi er nå nødt til å bytte i det minste land - vi har ingen helseordning for 50% av vår lille familie og har ikke lengre råd til å bli i Norge. Hvor lenge en pendling vil være mulig vil tiden vise, men at dette er så enkelt som diverse bivånere har forklart er i hvertfall en total usannhet.

Når det gjelder ferie så hadde jeg bedre ferievilkår i USA enn hva jeg har i Norge i 2012 - som kontraktarbeider - i USA hadde jeg lønn i ferie ukene - her har jeg 0 inntekt under ferie.

Så ja "Sosial Dumping" eller "Endrede Vilkår" er nok lett å godta og foreslå om man ikke blir selv berørt - men en bør i det minste forstå at de som blir berørt ikke er enige uten drmed å bli bedt om pakke seg vekk til Nord Korea!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline