Quote:
Originally Posted by Piper
Når denne distansen blir beregnet forutsetter det da revers trust på motorene? Hva blir distansen uten revert trust ?
Skal de 60% kalkuleres uten revers trust, men med flaps?
Det er vel ganske like prosedyrer for alle som bruker 737-800 eller?
|
60% kalkuleres på normal operations. Med andre ord så er flap normalt ved normal operations.
Vel, når det gjelder reverse thrust, så er det litt spesielt. Husk at idle reverse thrust ikke gir deg nevneverdig fordel av "ekstra bremsing" på tørr bane, annet enn å ta bort det lille skyvet fremover. Ved å nøytralisere thrusten fra motoren oppnår vi noe mindre bruk av bremsene. Ved autobrake 3, flap 30 er det f.eks ingen ekstra stoppdistanse ved "no thrust reversers", kontra "max reverse thrust". Det som skjer er at autobrake 3 gir deg en gitt deceleration rate, så ved max reverse thrust gir bremsene tilsvarende mindre bremsing som reverserne gir økt luftmotstand. Effekten er da mindre varme bremser og man kan oppnå 25 minutters turnaround selv om temperaturen er 30 grader ++, men på bekostning av ekstra fuelburn.
På max manual braking, tørr bane og flap 30 gir "no reversethrust" deg kun en ekstra stoppdistanse på 40 meter.
Snakker vi derimot om braking action Poor, så vil tilsvarende "no reversethrust" gi deg 1070 meter ekstra stoppdistanse selv på max manual braking.
Autobrake 1, 1250 psi, 4 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 2, 1500 psi, 5 ft/sec² deceleration rate
Autobrake 3, 2000 psi, 7.2 ft/sec² deceleration rate
Autobrake Max, 3000 psi, 12 ft/sec² (under 80kts) 14 ft/sec² (over 80kts)
RTO or Max manual, Full psi, deceleration rate ikke kontrollert
73H