View Single Post
Old 12-09-2012, 16:58   #962
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Ja, Men trodde jeg hørte Kjos si at det bare var WF og SAS piloter som kom med oppgulp mot DY. Men det var vel i forrige uke det....
----
Bare SAS og WF...? Når man leser meldingene på interne nettverk og chattesider for europeiske piloter, så kan man vel slå fast at "oppgulpene" kommer fra mange kanter. Og merk - oppgulpene kommer også innad i DY's eget pilotkorps, i stadig større grad.

Det var meget nære på at DY's piloter gikk til konflikt sist gang, og skandinaviske / europeiske piloter hadde samlet seg til en massiv støtteaksjon. Men BK klarte altså å skremme selskapets egne piloter såpass at de ikke sto ut løpet, og sjefen fikk det slik han ville. Etterpå er det en kjensgjerning at en stor andel av DY's piloter føler seg lurt og sviktet av egen forening.

Tradisjonelt har pilotene kunnet bruke sin makt og autoritet i forhandlinger (med unntak av selskaper som Ryanair - som ikke har fagforening, meg bekjent). DY's fagforening bøyet av under trusler om nedleggelser av baser, oppsigelser etc...Presset ble for stort.
BK er en gammel kriger, og pleier å få det som han vil. Når han ikke fikk det som han ville i starten, kastet han en stol mot lederen for pilotforeningen, og forlot møtet ved å smelle med døren...

BK sier han skaper arbeidsplasser. Den fremtidige vekst kommer primært til å bestå av innleide utenlandske crew, både på long hauls og short hauls...dette sier BK selv. Bl.a. på bekostning av eksisterende norske arbeidsplasser, med faste ansatte...

Men klarer BK å gjøre det samme som Kjell Inge Røkke (sove i samme seng som LO), så kan han meget vel komme til å lykkes. Men får han fagforeninger og LO på nakken, så er duket for bråk...Dette blir en balansegang for ham...

Tally-Ho
Tally-Ho is offline