View Single Post
Old 10-09-2012, 02:40   #470
thnp
ScanFlyer Blue

Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Quote:
Originally Posted by TFC1 View Post
Det interessante her er at man fra de ansatte har varslet om akkurat dette lenge. Det har blitt uttrykt stor bekymring for bemanningen av de lokale tillitsvalgte lang tid i forkant. Vaktlistedrøftingene i mai bekreftet dette. Når man så tar fatt på sommeren, så ser man de direkte konsekvensene av situasjonen, med "toppen" lørdag 21. juli. Nå klarte man å ro det hele i land akkurat den lørdagen gjennom en blanding av overtid, frivillig og beordret, og omdisponeringer. Men det er ikke til å skyve under en stol at det er en voldsom belastning for de ansatte å være oppi dette, og ikke kunne bidra grunnet gjeldende arbeidstidsbestemmelser.

En annen faktor den helgen, var at det var feriebytte. En pulje avsluttet ferien sin den helgen, en annen pulje påbeygnte ferien den helgen. Kombinert med antallet permisjoner, folk på ferie og arbeidstidsbegrensninger, så ble situasjonen ekstrem.

Desverre er det først nå at Avinor sentralt begynner å innse hva slags tilstand firmaet befinner seg i. Frem til nå har flysikringsdirektøren uttalt at situasjonen er forsvarlig mht bruk av overtid, og at bemanningssituasjonen ikke er så ille som flygelederne vil ha det til. Men som NRK har avdekket, så er det ikke like rosenrødt som enkelte har forsøkt å fremstille dette. Årsakene har vært gått gjennom tidligere i tråden, så det tar jeg ikke igjen. Men det er ingen tvil om at man må gå gjennom rutiner internt i Avinor i forhold til informasjonsflyt for å se om de som burde ha visst, faktisk har fått korrekt beskjed. Hvis det viser seg at noe har blitt feid under teppet her, så er det noen mellomledere som sitter særdeles løst i stolen.

Likevel er det litt vel i overkant optimistisk å tro at bemanningen er vesentlig bedre neste sommer. Men jeg regner med at det blir foretatt noen grep som kanskje kan forebygge nok en kaossommer for flyselskapene og passasjerene deres. Tiden vil vise om disse grepene er de riktige.
Løsningen du refererer til her blir vel at "sommer"ferieperioden blir utvidet til å gjelde Mars -> November.

Problem solved. (Og nei, jeg kødder ikke).
thnp is offline   Reply With Quote