Quote:
Originally Posted by BU016
Det er vel bare i Norge at den såkalte "syke" organisasjonen kan fortsette med skakkjørt drift så lenge som Avinor har gjort. Jeg har ingen problemer med at Avinor også i fremtiden skal levere ATC tjenester. Men da må hele organisasjonen ta innover seg at de har et problem som bare de kan løse. All ære til de som har stått på, men ingen skal fortelle meg at dagen med 1 person i Røyken var tilfeldig. Kanskje sterke ord, men det tror jeg er den generelle oppfatningen blant kundene deres.
|
Tilfeldig? Tror du det er
FLL som setter opp vaktlisten?
Hadde politiet gjort det samme: satt opp en politimann på vakt, og "satset på at andre kommer på overtid på fridagen sin" ville det vært en skandale.
Du ville neppe hengt ut politimannen. Det er ikke han, som er det produserende ledd, som bestemmer at han skal være alene?
Helt utrolig at arbeidstakerene får skylden for noe som er arbeidsgivers ansvar. For arbeidstaker er det ganske likegyldig hvem som er arbeidsgiver. En arbeidsgiver som NATS, Serco e.l. ville aldri i verden tatt på seg driften med det underskuddet som er av
FLL på GM/Røyken. F.eks 50% færre
FLL på Oslo
APP sammenlignet med Kastrup
APP (som fornuftig nok har 2 mann ekstra på hvert skift som tar seg av sykdom og fravær). Oslo
APP har omtrent 2 mann minus hver dag... En annen arbeidstaker som f.eks. het Lidl(-Aviation) ville aldri i verden fått godkjent å drifte med unntak på unntak fra
AML for at daglig drift skal gå rundt - og med utstrakt/planlagt bruk av overtid for vanlig drift.
Når det ifjor var 20000t overtid på Røyken (kunne vært langt mer, men mange ganger fikk man ikke dekket opp de ledige vaktene) betyr det at hver dag, året igjennom, var nesten 20% av de som er på jobb på overtid. Hver dag!!
Så snakker man om aksjoner og ulovligheter...sigh...
På tide noen ser på årsakene bak det hele, og begynner med Randi Flesland.
Så kan man gjerne se på ASAP prosjektet hvor man ikke fikk tilført nye
FLL på et par år - pga egenopplæring. I mellomtiden forsvant det mange, noen sluttet, noen dro til Dubai, noen gikk av med pensjon (wow, surprise!) osv.
Istedenfor å bemanne opp før et stort prosjekt bemannet man heller ned.
Oslo
APP gikk fra 4 til 5 sektorer - en økning på 20% i bemanningskrav, uten at man tilførte noen som helst nye
FLL. Helt skremmende idiotisk planlegging.
Dette kommer også av at Avinor skal være billigst i klassen. På Arlanda f.eks. er man livredde for at Avinor skal bli en av tilbyderne der, da de har hørt om rævkjøringen og underbemanningen i Norge.
På tid at enkelte i Avinor får seg en oppvåkner.
Så får folk slutte å klage på de som faktisk produserer noe, og har lagt inn enormt med ekstra-arbeid de siste 10-15 årene.