View Single Post
Old 09-09-2012, 11:11   #103
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Lufthansa kabinansatte mot mulig streik

I disse vannskelige tider er utfordringen å finne ett lønnsnivå/løsninger som både selskap og ansatte kan leve med.
Klarer man ikke dette har ikke selskapet livets rett. Å be om lønnsøkninger mens ett selskap går med underskudd
er særdeles kortsiktig og egoistisk tankegang. Det er å helle bensin på bålet. Å streike i en slik situasjon kan være katastrofalt.

Når ett selskap går med underskudd over tid er det selvsagt lønns-KUTT som er agenda. Hvis jeg ikke husker feil
har det vel vært flere runder med lønnskutt i LH før og cc ber nå om å få beholde sin lønn (i forhold til inflasjon).
Som BU662 sier, å kutte ruter er veldig viktig. Men, dette vil jo igjen få konsekvenser for de ansatte i form av
oppsigelser da man har overkapasitet. Så de ansatte vil merke det uansett.

Problemet i f.eks SAS var jo at de ansatte altfor SENT gikk med på kutt og man har derfor havnet i en situasjon man
ikke kan komme ut av uten hjelp eller må kutte helt ned til beinet å begynne på nytt. Det er derfor essensielt at
man tak tak i problemene før de vokser en over hodet. Og her er fagforeningene ofte en bremsekloss.

I DY er situasjonen en annen. Selv om mange her inne ikke liker hvordan de driver har man kommet til
en "enighet" begge parter kan leve med. Kritikken mot DY er sterkt overdrevet og farget av fagforeninger
som vill tilbake i tid. DY har en klar strategi for å overleve i framtiden. Og det bør man være stolt av, for det er
det jaggu ikke mange selskaper som har i Europa idag.. .

W
Wahoo is offline   Reply With Quote