Quote:
Originally Posted by Flaps40
Håper virkelig noe blir gjort og det fort. Vi kan ikke leve med et system i Norge hvor flyveledere tror vi som reisende flyr for holde dem i godt betalte jobber. Man behøver ikke være etnisk norsk for å kunne gjøre denne jobben. Faktisk behøver man ikke en gang kunne snakke norsk. Engelsk er fullt ut godt nok. Å hevde noe annet, som det gjerne gjøres fra noen av dem som har jobben i dag, er å snakke mot bedre vitende og ledd i proteksjonistisk propaganda. Aviation language er og blir Engelsk. En fordel med å outsource tjenesten er potensial for lavere kostnader, i tillegg til det åpenbare å oppnå en mer driftssikker og pålitelig operasjon.
|
Språkkrav:
BSL C 1-1a ptk 5.2.2.3.4: Radiokommunikasjon
Radiokommunikasjon under en ferdighetsprøve (skill test) eller ferdighetskontroll (proficiency test) skal foregå på engelsk, med mindre utøvelsen av rettighetene i kandidatens sertifikat er begrenset til norsk område.
BSL C 5-2a: § 5. Bedømmelse av språkferdigheter
Innehaver av eller søker til flytelefonisertifikat skal gjennomføre en prøve i språkferdigheter i norsk eller engelsk for Luftfartstilsynet eller organisasjon godkjent til å avholde en slik prøve. Kravene til språkferdigheter gjelder bruk av fraseologi og vanlig språk.
For å bestå prøven kreves det at søker oppnår ferdighetsnivå fire, fem eller seks i språkferdighetsskalaen i vedlegg 2. Kandidaten skal bedømmes i de seks kategoriene uttale, struktur, ordforråd, flyt, forståelse og samhandling. Det endelige ferdighetsnivået skal settes lik det laveste oppnådde nivå innenfor de seks kategoriene.
Hvis søkeren ikke består språkprøven i engelsk, begrenses sertifikatet til å gjelde kun i norsk luftrom. Hvis søker ikke består språkprøven i norsk, må vedkommende bestå i engelsk.
Språkkravene er da at man ikke trenger å kunne engelsk dersom man kun flyr innenfor Norge. Inntil dette eventuelt blir endret, er man "stuck" med norske flygeledere eller utenlandske flygeledere som behersker norsk. Å kalle forskrifter fra Luftfartstilsynet for "proteksjonistisk propaganda" vitner om uvitenhet og særdeles dårlig kjennskap til gjeldende regelverk innen luftfarten.
Outsourcing av tjenesten krever også at man finner noen som vil overta. Dersom man i tillegg skal bytte ut eksisterende arbeidsstokk, må overtagende selskap ha tilsvarende antall flygeledere i forhold til de antallet som driver den aktuelle tjenesten i dag (aller helst 20-25% flere for å komme opp på korrekt bemanning). Historien viser også at tjenestene ikke nødvendigvis blir rimeligere ved å privatisere eller outsource dem. Tilbud og etterspørsel gjelder for flygeledere også, og når det er en generell mangel på dem, så blir gjerne lønnskostnadene høyere også slik at man beholder de man har og kanskje klarer å lokke flere til å jobbe for det aktuelle selskapet.
Selv om norske flygeledere tilsynelatende har høye lønninger, så har f.eks. en tjekkisk flygeleder bedre kjøpekraft i hjemlandet selv om han i rene penger har lavere lønn. Det gjør at Norge ikke akkurat er attraktivt hvis man er interessert i å rekruttere fra andre land i Europa (med unntak av Skandinavia). Nå er det overskudd av flygeledere i Danmark, men det spiller ingen rolle hvor mange som er ledige, så lenge opplæringskapasiteten er som den er, så tar det en god stund før man er i pluss. Dette forutsetter selvsagt at trafikken ikke øker, ingen må avslutte opplæringen, ingen pensjonerer seg eller mister legepapirene osv. Enhver av de sistnevnte faktorene som slår inn, så tar det tilsvarende lenger før man er i balanse.
Outsourcing/privatisering er nok mulig, men i løpet av kort tid, en tabloid og lite realistisk løsning.