Quote:
Originally Posted by PEB
I reply 739 henviser jeg til Danmarks Statistiks udregning af gennemsnitslønnen for danske piloter på 757.000 DKK pr. år, eller 63.266 NOK pr. måned. Det har du valgt at ignorere, eller er det kun norske tal der gælder? Synes du ikke det er mærkeligt at der er så stor forskel på danske og norske gennemsnitslønninger? Jeg kan godt forstå Tally-Ho og andre stiller sig tvivlende overfor de norske tal.
Jeg kan godt mistænke de norske tal for at have en overvægt af ældre SAS kaptajner og dermed kan tallet ikke benyttes i en diskussion om dagens piloter tjener for meget eller ej.
|
For ordens skyld (uten at jeg tror dette betyr mye til eller fra for en del av debattantene): Tallet du viser til er altså fra en artikkel datert 2006, og fra artikkelen synes det som om tallene er fra 2004. Det kan være en forklaring på forskjellen mellom Danmark og Norge. Gjennomsnittslønnen i 2004 i Norge for piloter var på
NOK 65836.
Leter man i statistikkbanken for Danmark så synes årslønn i gjennomsnitt å være på drøyt 1 million
DKK i 2011. De 25% dårligst lønte (nedre kvartil) har en gjennomsnittsinntekt på 600-650k per år.