View Single Post
Old 02-09-2012, 18:05   #880
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Nå er det mulig at noen innlegg har forsvunnet imellom her, men jeg har iallefall ikke snakket om piloter som alfor godt betalt (ei heller snakket om 8000 kroner for en times arbeid per uke). Jeg har vel skrevet at piloter historisk sett har hatt (og har til dels fortsatt) godt betalt, men forstår jo meget godt at 300-360k per år ikke er å regne som en meget god lønn (spesielt når få sosiale goder er inkludert).

Hva bemanningsbyråene tar seg betalt for varierer vel, og det er klart at det er surt å måtte betale for deres tjenester når man tidligere har jobbet direkte mot oppdragsgiver. Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt det er OK å ta seg godt betalt for slike tjenester - bare konstatert at slik er det i en del bransjer (og mer av dette nå enn tidligere). Hva som er en rimelig betaling for slike tjenester aner jeg ikke, men jeg vil vel tro at det kommer an på hvilken tjeneste byrået leverer og hvilken posisjon de har i forhold til både oppdragsgivere og potensielle arbeidere. Oppdragsgivere sparer nok penger på bekostning av "utføreren" - det er nok ikke vanskelig å se.

Jeg ser at det kanskje er vanskelig å skille mellom hva jeg mener er en konstatering av fakta og hva som er det jeg selv mener er rett og rimelig basert på måten jeg skriver, men det er altså ikke slik at jeg hverken mener at piloter er overbetalte eller at bemanningsbyråenes priser er rimelige. Jeg konstaterer at gjennomsnittslønnen for piloter i Norge er høy, at begynnerlønnen for nye piloter er lav, at kontraktene gir mangelfull sosial dekning, at ansettelsesforholdene er ukonvensjonelle, og at bemanningsbyråene tar seg betalt for en tjeneste. Hvorvidt det bør være slik har jeg ikke egentlig sagt så veldig mye om.

Last edited by TOS; 02-09-2012 at 21:30.
TOS is offline