Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Er dette en helt fullstending fremstiling ? Er det mulig at engasjementet til pilotene er sterkere fordi for dem er ikke dette bare en diskusjon på et diskusjonsforum, men en del av hverdagen. Mens mange her kan skru av PC`en gi sin lille kone en god natt klem og gå på jobb helt uberørt av diskusjones fakta, er det mange her som ikke bare "ser" markedskreftene i drift fra et beskyttet ståsted - men som står øye til øye med disse kreftene og det er ikke alltid et hyggelig møte i virkligheten.
|
Ja, jeg oppfatter vel RWY24 sitt innlegg for å være en fullstendig fremstilling. Her er det snakk om å diskutere sak, og selv om man ikke er midt oppe i det så er det fullt mulig å diskutere på sak. Det har heller ikke noe med om man selv berøres av dette eller ikke, for sakens innhold endres ikke om debattantenes ståsted endres. Kanskje endres temperaturen noe, og som nevnt mange ganger så tror jeg ikke det er mange som ikke forstår at pilotene berøres mer direkte av dette enn oss andre som lever noe mer beskyttet fra markedskreftene (men på ingen måte isolert fra dem).
Quote:
Selv møter jeg disse markedskreftene i morgen tidlig med et krav om at jeg skal betale NOK 200.00 pr. time for å utføre nøyaktig den samme jobben jeg gjorde i hele vår - samme klienter - men nå "formidlet" via et bemanningsbyrå. Men en kan jo bare si nei ! sier dere som ikke behøver å ta valget - vel lån skal betales, husleie skal betales, en skal spise - for en som akkurat nå å ta dette valget - kan jeg skrive under på at det "ikke bare å si nei".
|
Hvis oppdrag kun formidles via bemanningsbyråer så er det vel oppdragsgiverne som har funnet ut at dette er en bedre løsning for dem, i likhet med det DY sannsynligvis har funnet om ved sin bruk av bemanningsbyråer. Hvis ikke oppdragsgiverne synes at dette er en god ide så vil ikke bemanningsbyråene ha en misjon.
Quote:
Vi hører også om hvor enkelt det er å få hjelp fra Skatte etaten - men selv her er det enklere fremstiling - i følge min gode venn (en av Bings Disipler) i Skatt Øst ligger ikke utfordringen hos skatteevne / villighet hos Piloter i utlendighet - men for Skattetaten å finne frem i selskapene som pilotene er engasjert av - og det burde ha vært et lite hint at disse enten skjuler seg bak en rekke selskaper (DY`s bemanningsselskap i Helsinki Basen har addresse Rådhusgaten i Oslo om man leter nøye nok) - det er ikke pga pilotenes interesse at selskaper er registrert på Isle of Man og muligens tror dere at disse selskapene viser stor åpenhet og villighet til innsyn av Skatte vesene - men noen tror jo at jorda er flat også.
|
Nå er jeg en av de som har hevdet at det å få avklart skatteforhold er fullt mulig å få til. Jeg tror imidlertid ikke jorden er flat, og jeg er heller ikke utpreget naiv i forhold til åpenhet, hvorfor selskapene er registrert på Isle of Man heller enn i Norge, eller at alle skattemessige forhold er enkle å avklare. Jeg kan ikke annet enn å si at det er kontraktspiloter som har fått avklart sine skatteforhold, så jeg regner derfor med at det faktisk er mulig å finne ut av (hvis man vil være normal inntektsskatteyter, og ikke registrert som eget foretak). Hvis man registrerer et ltd eller enkeltmannsforetak så blir saken muligens noe mer utfordrende for skattemyndighetene, men om inntekten defineres som arbeidsinntekt og ikke næringsinntekt så skulle det ikke være utpreget utfordrende da det vel er skattemessig bosted som avgjør både hvor og hvor mye som skal betales i skatt. Dette er iallefall bekreftet fra jurister jeg kjenner som kan en hel del om skatterett (gitt den informasjonen som har tilflytt offentligheten stemmer).
Skatteetaten trenger vel ikke å finne ut av selskapsformene/-organisasjonen for å avklare den enkeltes pilots skatteforhold? Det må vel i så fall være i forhold til medlemskap i folketrygden? Hvis pilot A rapporterer en inntekt lik EUR3900,- per måned inkl. housing allowance, er registrert bosatt i Norge, så skulle det vel være en smal sak å finne ut hva pilot A skal betale i inntektsskatt? Slik jeg leser ditt innlegg høres det ut som at noe av utfordringen for skatteetaten er å vurdere om dette er næringsinntekt (som dermed gir pilotene mulighet til å trekke fra en rekke "driftsrelaterte" utgifter), eller om det er arbeidsinntekt. Men hvis den enkelte pilot rapporterer inn sin bruttoinntekt gjennom sin selvangivelse så er vel standard prosedyre at skatteetaten tar disse opplysningen for å være riktig, og ilegger skatt deretter.
Men jeg skal selvsagt ta høyde for at det kan være kompliserende forhold utover det vi har hørt om som gjør at det ikke er så enkelt for alle.
Quote:
Samtidig er det merkelig at ingen er villig til å diskutere nettopp de selskapene som sitter igjen som vinnerene - hvorfor beskyttes disse til de grader - ja et av dem har flere deltagere her
|
Nå vet jeg ikke hvem som er representanter for bemanningsselskapene, men disse selskapene utfører en tjeneste som flyselskapene etterspør. Man kan sikkert argumentere for at dette er noe flyselskapene selv burde håndtert, men sannsynligvis er løsningen totalt sett mer økonomisk gunstig for flyselskapene ved å gjøre det på denne måten. Man sparer inn overhead gjennom å kunne ha en mindre HR-avdeling enn ellers, og kostnadene tas i hovedsak av de som ansettes gjennom bemanningsselskapene. Dette er relativt vanlig i mange bransjer. Betalingen på 200kr/time som du refererer til skal naturligvis dekke bemanningsselskapets behov for inntekter. Selv har jeg jobbet på korttidkontrakt gjennom et selskap hvor jeg kun satt igjen med halvparten av det som ble utfakturert til kunden. Det var riktignok ikke et bemanningsselskap som sådan, men reelt sett så er deres rolle å finne folk til å gjennomføre prosjekter (og dermed ikke helt ulikt).