View Single Post
Old 02-09-2012, 12:27   #875
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Jeg ser dine argumenter, Tally Ho, men dette er pre-globaliserings argumenter. "Beskytt meg i mitt saer-norsk / saer-skandinavisk trygghet med den store sosiale velferdsstaten".

Du har rett, jeg er inginiör. Men jeg bor ikke i USA; men i Tyskland. Min utdanning kostet til slutt omtrent 1 Mio NOK. Likevel har jeg aldri tatt ut en eneste lan. Jeg har jobbed for dette utdanning, og ja - det tok meg litt lengre enn andre studenter. Men jeg kom meg ut uten en eneste öre i gjeld. Ingen kunne gi meg en garanti at jeg far jobben etter studium.

Jeg vet hva jeg kan, jeg vet hva jeg har laert. Dersom mitt arbeidgiver bytter meg ut med noen som vil ha mindre penger, sa blir det slik. Jeg kan ikke hindre dette. Men jeg har jo min viten, mine kunnskaper, min erfaring. Jeg kan ga dit hvor jobbene er. Og la oss vaere aerlig, dersom en arbeidgiver vil bli kvitt av deg/meg, sa finner de grunner... Jeg er i dette veldig nöktern.

Du skriver at jeg trenger NAV som sikkerhet? Ja hvorfor egentlig? Hvorfor skal staten / NAV tar en ansvar som jeg har for meg selv, for mitt eget liv / lykke ??? Det er statens oppgave a lage rammebetingelser, men ikke a subsidere eller forvalte arbeidsledigheten. Og til slutt, dersom jeg ikke kan hjelpe meg lengre, da kommer staten som siste sikrings-ring. Men ikke som förste. Og som en sunn og fornunftig person sparer jeg i gode tida slik at jeg har noen penger til disposisjon i darlige tider.

Dersom jeg blir rammet av jobbledighet, sa söker jeg meg en annen jobb. Og ja, jeg har ingen problem a signere som mellomtids-lösning for en darlig betalt stilling. Jeg kan jo söke for bedre stillinger heile tida. Hva er da problemet? Manglende renomee? Hver jobb er bedre enn a ta penger fra NAV!

Jeg kan forsta dine argumenter.
Folk tar seg opp lan. For pilot-utdanning, for huset, for bilen etc. Men hvem i all verden sier at de far en livstids-stilling etter utdanning med höy lönn? Hvor ta de denne illusjonen fra? Og hva er sa galt med a jobbe först og spare penger og deretter - dersom man faktisk har penger pa lommeboka - bruke dem? Dette fenomen er den samme som har i siste konsekvens ruinert Hellas, Italia, Spania, Portugal etc. En livsmodell som baserer pa stadig kreditt/lan.