View Single Post
Old 01-09-2012, 10:10   #867
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Tally-ho, det hva du skriver er den ene side.

Men hva er med den andre side? Det trenges faktisk to parter a signere en jobb-kontrakt. Og dersom en pilot mener at det hva en selskap eller vilkarbyra tilbyr er ikke tilstrekkelig nok a leve, hvorfor signerer de?

Marked fungerer fordi det finnes seg begge sider som er villige a signere slike kontrakter. De piloter kan klage sa mye som de vil, sa lenge det finnes seg nok villige kandidater a skrive under darlige kontrakter, sa lenge vil disse kontrakter forsatt bli lansert.

Den andre siden er innteks-pressen soom alle selskaper opplever. Selv om man mener at en pilot skal tjene god, sa er spörsmalet jo om man kan betale dette fra de inntekter som man har. Ser man rund omkring seg, sa ser man at mange selskaper taper na penger. De ma fa de kostnader nede. De kan spare litt i service, de kan kreve gebyrer for alt mulig, de kan bruke gamle fly. Men de kan ikke spare mye med jet-fuel, forsikring etc. Ergo forblir lönninger som en betydelig post, som man forsöker a kutte litt. Det gjör forövrig alle.

Hva er alternativet? Alternativet er a fortelle folk at det ma bli en god del dyrere a fly. Dermed vil passajer-volum minsker seg, ergo vil det bli mindre behov for piloter. Vi vil ha flere arbeidsledige piloter. Og dermed havner vi til slutt i en litt patetisk diskusjon: Hva er bedre, a jobbe for en darlig lönn eller a fa sine penger fra NAV?
__________________
Business Analyst
BU662 is offline