Quote:
Originally Posted by matsemann
En ting jeg lurer på, som i mitt hode er relevant er: Hvor mange fly har DY i Malaga, og hvor mange Piloter har base der? Hvor mange fly har DY på Torp, og hvor mange har base der? Hvordan ser en typisk roster ut for en med base i Malaga? Hvis de jobber i 5 dager, brukes første og siste dag til deadheading, eller hvordan er dette? Har DY i det hele tatt et crewrom i Malaga, eller kunne de kalt basen Alicante eller noe helt annet? Hvor reel er basen?
|
---
Gode spørsmål her. Men
ENTO er vel ikke ment som base for DY, crew'ene skal ligge på " stop" der for å hvile ned sin tjenestegjøringstid. Dette gjør de i en "brakkerigg" på flyplassen, som er designet for formålet.
Malagabasen vil nok vokse etter hvert, og til vinteren er det meningen å "feede" Las Palmas med fly og mannskaper derfra, etter hva jeg forstår.
DY planlegger for øvrig kun kontraktsansettelser i cockpit fremover, og i tillegg er man begynt med å ansette "
MPL-guy's", rett fra skolen. (Typisk 2-250 timer).
Det er sagt at disse mottar kr 20.450
SEK pr måned, etter at "the hiring company" har tatt sine penger fra DY. Med andre ord en oppsiktsvekkende lav inntekt, når man skal huske at de skal betjene skatt (!!), og ikke har sosial sikring, fagforening, pensjon, oppsigelsesvern...
Info-sjef i DY - Skånvik - gikk nå ut i en pressemelding og sa at hun var irritert over alle påstander om "sosial dumping", all den tid de bl.a. brukte 200.000,- på å "klargjøre hver enkelt pilot"... Piloter både i og utenfor firmaet bare rister på hodet av slike påstander, all den tid DY ikke har betalt en eneste type-rating på mange år.
Det samme gjorde man når hun kom med påstander om at gjennomsnittslønnen på flight deck i DY lå på 1 - 1.500.000 i året. (Topplønnen for fast ansatte tangerer så vidt millionen, og gjennomsnittslønnen ligger vel heller på nær halvparten av hennes påstand.)
Når man vet de rellle fakta - blir slikt bare tullball! Og relle fakta kommer fra de som sitter på rad 0 i DY, og som har den totale oversikt over lønnskala, ansettelsesforhold etc..
Tally-Ho