View Single Post
Old 31-08-2012, 15:12   #865
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----

Med all respekt - det er ikke relevant å sammenlikne en tradisjonell pilotlønn med en offentlig ansatt...det viser litt hvor denne diskusjonen er på vei.
Med den spesielle bakgrunnen både fra Forsvaret og fra POLITIET, føler jeg meg kvalifisert til å mene noe om dette.
En polititjenestemann (eller annen off. ansatt) har ikke i nærheten av den faglige og operative bakgrunn og ansvarsområde som en flykaptein på de store rute- og charterflyene.
Piloter er - lik det eller ei - spesialister med en kompleks arbeidsfelt, og med ekstraordinært stress i perioder. Jeg tror det er mange synsere her, og egentlig burde man ha litt bakgrunn i yrket før man kommer med slike sammenlikninger.
De av mine tidligere politikolleger jeg har kontakt med har normalt også en samlet lønn på godt over 400.000 med div tillegg, iblant opp mot den halve millionen. De har fått statlig betalt høyskoleutdannelse, og har normalt lite lån etter utdannelsen. De aller fleste (ja - egentlig nesten alle) får jobb i etaten like etter utdannelsen. Man opparbeider sosiale rettigheter, og har en fagforening i ryggen. Blir man syk er det en selvfølge at de er hjemme (og sykefraværet er stort i off. sektor..) Og pensjonen er slett ikke dårlig - ca 2/3 av ordinær lønn...

Og da skal man sammenlikne med en kar som kommer ut med en million i studieutgifter, til et særdeles magert arbeidsmarked i luftfarten. Han eller hun ansettes på kontrakt i et tvilsomt juridisk opplegg, der man ikke er forsikret, der man ikke har en fagforening i ryggen, der man kan sparkes etter 5 dagers sykefravær (unfitness), der man ikke opparbeider pensjon, der man er kneblet mot kritikk mot ledelsen (oppsigelsesgrunnlag...) etc etc. Og så har man dette med skatt - den betales oftest ikke i noe land. Jeg kjenner personlig flere, med bakgrunn fra lavprisselskapene, som erkjenner denne praksis, men tro ikke at de står frem offentlig! Og lavprisselskapene dytter skatteansvaret på den enkelte....men selskapene har jo lagt opp til dette - og internt er ikke dette ukjent stoff!

Jeg innser at markedet bestemmer - og at på sikt vil nok utviklingen gjøre at dagens "dyre" piloter og kabinansatte forsvinne, til fordel for innleide crew på kontrakt, gjerne med utenlandsk bakgrunn. Det er synd..., men sånn er det. Mest synd for de nyutdannede her hjemme, for oss "etablerte" er det bare å håpe at båten holder fremover...

Fra "etablerte" piloter (også i DY), er det en ganske unison stemning - Kjos kjører en aggressiv linje, og det er kun politiske beslutninger som kan gjøre noe med hans linje fremover.

Så får den enkelte (som sannsynligvis ikke jobber som pilot, men som ser rimelige billetter som løsningen) gå litt inn i seg selv her - og spørre seg hvordan man hadde reagert om det var ens egen jobb som gjaldt. Ville man engasjert seg da?

Tally-Ho
Siden du har tildels samme bangrunn som meg så vet du vel også at Politiskolen gikk over til å bli Politihøgskole i 1993(dvs at det siste kullet med lønnet utdanning gikk ut da). Det vil igjen si at de som begynte på høgskolen etter dette ikke mottok lønn lenger men kunne få studielån i statens lånekasse(deriblandt meg selv som startet i 1995). Bare så folk som leser her ikke tror at politiutdannelsen fortsatt er lønnet.
Noe av skolen er nok fremdeles dekket av staten slik som bygningsmasse, lærerkrefter og uniform. Ellers betalte jeg kopipenger, matpenger, leiropphold, studiematriell og bolig selv(tidligere hadde jo politiskolen nesten gratis hybler for elevene i Astrid - og Eckershoffsgate) men nok om det.

El enig med deg at flybransjen nok bare ser starten på vesentlige tøffere vilkår. Ikke rart når andre bransjer også må tilpasse seg. Markedet må få regulere seg selv. Ingen som tvinges til å hverken begynne i politiet el flybransjen heldigvis. Men det trengs flyvende personell i fremtiden også og hvis ingen vil utdanne seg som det lenger da vil kanskje på sikt bransjen endre seg igjen og da til det bedre. Bedre at markedskreftene regulerer dette selv men selvfølgelig må et el annet offentlig Eu/EØS organ(for det vil vel bli disse reglene som gjelder) gå inn å se på at ikke slavekontrakter utdeles. Men så lenge det er såvidt store lønnsforskjeller innen bare EØS område så vil som nevnt tidligere det vi nordmenn opplever som "slavekontrakter" bli oppfattet som meget rundhåndet betaling for en Litauer. Inntil noen får skikk på dette blir det vanskelig å beskytte bransjen i særlig grad. Foruten de som jobber selskaper med statspenger pumpet inn i seg da - der kan skutene nok holde seg flytende inntil noen sier nok er nok..

Last edited by Skuggenheimer; 31-08-2012 at 15:31.
Skuggenheimer is offline