View Single Post
Old 30-08-2012, 23:24   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Betale i annen valuta ombord hos SAS

Nu er det vel ikke noget nyt at man for at mindste administrationsomkostninger bruger afrunde kurser i sådanne prislister.

Håndtering af valuta, vekselpenge osv er uhyggeligt dyrt - og derfor opfordres der også til betaling med kreditkort.

Om man kan betale i anden valuta med kreditkort tror jeg ikke - muligvis kan man vælge at betale i den valuta som tilhører det land hvor kortet er hjemmehørende. Men præcist hvordan terminalerne fungerer ved jeg ikke. Det er uanset småpenge, så det har jeg aldrig gidet at undersøge eller spørge om.

Der er som sådan ikke noget diskriminerende i det - udover at nogle gange kommer den ene valuta bedst ud og andre gange den anden. At man arbejder med afrunde priser som f.eks. 100 DKK, 120NOK og 120SEK handler mere om at minimere det antal mønter man får ind samt antal vekselpenge. Havde tingene kostet 100 DKK, 101 NOK og 92 SEK, så ville man få et unødvendigt antal mønter i kassen, som det ville koste mere at håndtere end de er værd.

Desuden trykker man jo ikke nye prislister hver gang kursen ændrer sig. Hvis de nuværende kurser holder i et stykke tid fremover, så vil man sikkert også se priserne blive justeret.

For ikke så lang tid siden, så var det forholdvist alt for dyrt at betale med DKK ift. SEK og nu er det så modsat. Mon ikke tingene udjævner sig over tid.

Og så står det jo heldigvis stadig alle frit at undlade at købe noget, hvis man finder det for dyrt