Quote:
Originally Posted by ILS2
Kan man spørre hvorfor det å gå ut med priser på ID-reiser er så hysj-hysj? Er det fordi det er at ordningen er så gunstig at den neppe tåler å få søkelyset rettet mot seg i en tid der de fleste nettverksselskaper sliter?
Ikke ment som en brannfakkel, kun et spørsmål fra en utenforstående.
|
Av erfaring, så er det veldig mange som mener at ID avtaler er så fantastisk gode at det må holdes hemmelig. Sannheten er at det er et hyggelig ting, som noen bruker ekstremt mye mens de fleste bruker veldig moderat.
Jeg er selv ansatt i et flyselskap og har også en ID avtale jeg kan benytte. Men med to små barn er det ikke noe man satser på i ferietid, da bruker man normale billetter kjøpt på vanlig hvis.
Slik som prisen for flybilletter har utviklet seg så er dette ikke noe man tjener fryktelig mye på. Og som det kanskje viktigste poenget, man har ikke noe fast plass. Man tar den plassen man får. Enten det er bakerste rad midtsete, eller noen ganger et mer trivelig sete... Man får ikke alltid sitte sammen, og hvis det blir forsinkelser eller kanselleringer så står man der med lua i hånden...
Og hvis man sliter med cateringen, ja da er det ID passasjerene som får restene...
Men hvis man kan reise på tider det er lite passasjerer ellers, og man er fleksibel, så kan man få til hyggelige turer.
Selskapet jeg arbeider i har en ganske moderat avtale, mens enkelte andre har avtaler som er litt bedre og gir litt større muligheter. Også har man ansatte i alle selskaper som bruker avtalene mye, og dessverre også noen som har litt for høye forventninger og har noen krav som ikke hører hjemme.
I mine år som GateManager/LoadController har jeg møtt mange, også de som oppfører seg om de eier selskapene. Noe som har gitt noen utrolig kjedelige situasjoner. Men så har man også de "normale" som tar seg en tur nå og da og har forståelse for at det er de betalende passasjerene som kommer først.
Men til syvende og sist, et hyggelig gode. Men som nevnt først, dessverre så er det mange som tror at vi reiser gratis og alltid på første klasse etc.
Og så lenge mange tror det vil det alltid være litt misunnelse og slikt. Og da er det bedre å ikke snakke så mye om det. Selv om vi selv vet at sannheten er ganske så mye mer nyansert.
S