View Single Post
Old 29-08-2012, 13:55   #70
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Default Re: Om SAS ID-passasjerer CPH-BKK (splittet)

Endel her inne som påstår å kunne dette bedre en min kamerat i SAS. Min kamerat er nok ikke verdens mest flyinteresserte - jeg er mye mer interessert i virksomheten en han. Men akkurat ID el ansatt billetter det kan han for det har han alltid oppgitt som hovedmotivasjon for å jobbe i SAS(han har lang annen utdannelse men sparer så mye penger på disse godene så bytte beite er uaktuelt) - og han reiser mye - skrekkelig mye på disse billettene:

Det han fortalte meg(for jeg nevnte at det vi begge har opplevd og det jeg med egne øyne selv har sett som fullt betalende C-klasse passasjer ikke stemmer, hehe).

Han ga meg følgende oversikt til BKK:

R2 = Standby - 1000kr
R1 = Kvotebelagt men med denne FÅR man fast plass - 3000kr
C1 = Business - er det ikke plass her kommer man foran de som har de andre billettene og kan følgelig velge å sitte i Øko - 4200kr

Så nevnte han en annen brannfakkel. For min kjære venn og andre som jobber bla på langrutene(min venn gjør ikke det) syns det er mange ID reisende på disse rutene(jeg har god hørsel og jeg skjønner hva han sier). De mener at istedetfor at selskapets egne skal kunne tilgodese seg disse setene uten å bringe annet en 0-inntekter for selskapet i potten at heller de med de dyreste Øko evt Øko ekstra billettene skulle få automatisk upgrade til C. Disse har jo ofte betalt ihvertfall godt og vel 10000kr for Øko og 15-160000 for Øko ekstra. Det hadde vært et fint tilbud syntes han(de) og kanskje flere ville valgt å bestille med selskapet via denne lille gulroten. Ihvertfall taper ikke SAS så mye på sitt business produkt da ihvertfall folk som har betalt en god slump penger får ta å nyte godt av servicen mot noen som ikke(nesten ikke betaler).

I tillegg får jeg bare nevne at vi for ca 3 år siden var med på at flyet til PEK ble forsinket pga av at ansatte ikke kunne bli enige seg imellom om hvem som hadde førsterett til de siste gjenværende setene(dette var 2 grinete gamle piloter som skulle ha med hver sin store familie). Enden på visa var at vi alle kom med unntatt den mest idiotiske piloten(skammelig). Klappene ble fyllt opp og jeg og min kamerat satt i hvilerommet for de ansatte(vi måtte selvfølgelig ut da de skulle hvile - da satt vi oss fremme hos kabinsjefen på "kontoret" hennes).. Dette er sant så kommentarer om at dette skjer ikke blir da tull - mener da ikke at det alltid skjer. Ennå verre tilstander opplevde vi på en LH flyvning fra Caracas til Frankfurt(da var vi vel ca 70 som sto standby - vil ikke kalle det full slåsskamp men nesten for folk med unger etc måtte hjem for å rekke skoler etc - 2 timer forsinket for noe bagasje måtte plukkes av også - nå skal sikkert ikke bagasjen til ID reisende lastes ombord men det var den altså)

Kanskje koster det selskapene mer en det smaker med disse godene. Tenk på administrering.

I tillegg synes billettsystemet å ikke ta hensyn til lave bestillinger - hvorfor ikke senke prisene litt før avgang for å skape evt boost?

Ikke skyt meg - jeg ser det via legmannsøyne og gjenforteller det som blir pratet om i gangene, hehe