Døm meg nord det bryr jeg meg fint lite om.
Det som gjør dette latterlig er at
SAS slår seg på brystet og annonserer
SFO som en økning av langdistanserutene, mens det nå viser seg å være en stor løgn. Man mister de daglige
BKK flightene, og får
SFO 5x ukentlig som det har vist seg med
SEA som i sin tid gikk ned på 5x ukentlig, ikke gir deg de store bedriftsavtalene der man ønsker daglige flighter. I tillegg kommer det en liten økning til
EWR som har daglige flighter fra
CPH allerede.
Videre er min påstand er at ingen bedrift har noensinne klart å tjene seg rik på konstant å krympe og kutte.
SAS har bevist det til fulle. Det at de ikke klarer å få penger i kassen etter alle kuttene burde fortalt ledelsen en ting, dere klarer aldri å komme ned på nivået Ryanair, Southwest, easyJet og Norwegian har i kostnader, men likefullt har de gjort sitt ytterste for å komme ned på deres nivå hva gjelder sevice og tjenester. Her skulle man gjort sitt ytterste for å øke betalingsviljen hos de reisende.
Nå er det ikke offisielt, men meget sannsynlig at
BKK ryker, en rute som svært mange bruker på tross av Thai og andre sandkasseselskaper fordi
SAS har en bedre rutetid med sen avgang fra
CPH. Det er mange som bruker ruten for så å bruke
BKK som hub videre i Asia og Australasia.
Hadde ledelsen i
SAS hatt litt guts, så skulle vi alt hatt det dobbelte av hva man idag har av langdistansefly. Alle de store i Europa tjener penger her, men sliter intraeuropeisk. I tillegg ville flere langdistanseruter hjelpe til å fylle flyene i Europa og av den grunn muligens gjort det mulig å opprettholde flere ruter.
Samtidig skulle en gjort alt en kunne gjøre for å forbedre produktet slik at folk var villig til å betale for dyrere seter. Her har man utsatt inntroduksjon av helt flate Businesseter mens alle konkurrentene går for dette. Finnair, Lufthansa, KLM, Air Berlin! får alle flate senger.
Til sist er det helt utrolig at man ikke har fått opp en hjemmeside som virker for kundene. Se til BA som har en side som enkelt selger opp og frister kundene til å velge dyrere produkt.
Det er helt tydelig for meg etter de siste rundene
SAS har kjørt at vi snakker om ett selskap som sitter på en gren ytterst på stupet. Nå virker det som
SAS gjør alt de kan for å sage over denne grenen.