View Single Post
Old 25-08-2012, 13:27   #738
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvordan vris så fremstillingen? Er det noen som er uenige i hva gjennomsnittslønnen ville vært med utgangspunkt i dagens gjennomsnittslønn, og hvis man ikke hadde hatt lønnsfrys og lønnsnedgang over de siste 10 årene? Hvis man er enige i dette, er det noen som er uenige i at resultatet i forhold til gjennomsnittslønn og topplønn ville vært en usedvanlig god lønn (topp på 2.5 mill, gjennomsnitt et sted mellom 1.6 og 1.9 mill.)? Hvis man er enige om at lønnen i så fall ville vært usedvanlig god, hva er forklaringen i så fall på at en yrkesgruppe kunne hatt en slik lønn? Det er jo ikke inntjeningen i selskapene som kunne forklart det.
Hvilken rolle spiller det hva snittlønnen er? selv om Olav Thon Trekker snittet usedvanlig opp på lille sollihøgda, betyr jo ikke det at snitt inntekten pr innbygger på Sollihøgda er representativ om du tar med Thon. Er nok mye gamle SAS piloter som trekker opp snittet for SSB, men det er jo på ingen måte representativt for dagens nyansatte piloter, og derfor er vel egentlig tallene til SSB totalt uinteressant..

DY gikk også ut med totalt usanne tall om hva pilotene tjener, og professoren fra NNH som skulle liksom være ekspert på luftfart sa på nyhetene at piloter er en yrkesgruppe som har snittlønn på 1,5 mill... skal vi tro det?

Last edited by Earlybird.; 25-08-2012 at 13:30.
Earlybird. is offline