View Single Post
Old 25-08-2012, 13:03   #2
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian

Da dukket dette opp. Innlegget ovenfor har blitt sendt flere norske aviser.

"Motinnlegget" nedenfor stod i debattforumet i en av de norske nettavisene som bragte saken. Uten å ønske å ta umiddelbart stilling til innholdet verken i innlegget ovenfor eller i det som bringes her, så "limes" det inn. Skribenten fremstår som anonym.

Quote:
Pyramus
Klapp sammen
Tomas Hesthammer er flygesjef i Norwegian. I kraft av sin stilling er han øverste operative sjef, og faglig ansvarlig for flyoperasjonene i Norwegian overfor myndighetene. Han er således ansvarlig for at lover og bestemmelser blir overholdt. Han hevder i sitt innlegg at Svensk Flygerforbund forsøker å skape et inntrykk av at Norwegian nedprioriterer sikkerheten. Samtidig passer han på å nevne at lederen i Svensk Flygerforbund er ansatt i SAS. Slik forsøker han å lage debatten om innleide piloter til en sak mellom Norwegian og SAS. Lederen i Svensk Flygerforbund har uttalt seg i egenskap av å være leder i Svensk Flygerforbund, og ikke som SAS ansatt. Dette vet Tomas Hesthammer meget godt.

Alle flyselskaper vil hevde at man setter sikkerheten i høysetet. Å gjøre noe annet vil være å begå selvmord. Likeledes vil alle flyselskaper hevde at man forholder seg til alle regler og bestemmelser. Når Norwegian i det siste har fått fokus på seg fra nær sagt alle piloter i Skandinavia, skyldes dette bruken av innleide piloter. Disse innleide piloters arbeidskontrakter kan ikke karakteriseres som annet enn svært dårlige, sett fra en arbeidstakers perspektiv. Nå vil selvsagt Norwegian hevde at disse kontraktene er markedsbaserte, og at de er inngått mellom et utleieselskap og et enkeltmannsforetak. Norwegian har således ikke noe ansvar for de kontraktsmessige forholdene mellom to eksterne selskaper. Men dette holder egentlig ikke når det gjelder flysikkerhet, og det er det som er poenget. Hva skjer med en person som ikke vet om han eller hun har arbeide om 6 måneder fordi kontrakten kanskje ikke blir fornyet? Skaper det en usikkerhet som kan påvirke hvordan man utfører jobben? Kan arbeidet som pilot påvirkes av at man ikke har sykelønnsordning, ingen pensjonsordning, eller klausuler i kontrakten som sier at man kan miste arbeidet dersom man er langvarig syk? Selvsagt kan de det, og dette vet Tomas Hesthammer utmerket godt. Dersom han påstår noe annet er han totalt uegnet som flygesjef. Flysikkerhet er noe mer enn prosedyrer, regelverk og rutiner. Flysikkerhet er også sosial trygghet i arbeidsforholdet. Kontraktspilotene i Norwegian har ikke denne tryggheten, og da blir det også feil å hevde at sikkerheten er førsteprioritet i Norwegian. Økonomi er nemlig så viktig i Norwegian at man må ansette kontraktspiloter for å kunne konkurrere om å bli Europas største lavkostaktør.

Det er ganske spesielt å lese at Tomas Hesthammer hevder at noen forsøker å sverte Norwegian ved å sette fokus på arbeidsforholdene til de innleide pilotene i selskapet. Kritikken av disse piloters arbeidsforhold er ikke sverting av selskapet. Norwegian har mange svært dyktige arbeidstakere, og kan garantert rekruttere flere dersom selskapet velger å ansette på vilkår som er anstendige. Dessverre har ikke Norwegian Pilotforening, som Tomas Hesthammer hevder ivaretar pilotenes behov for jobbtrygghet, styrke nok til å ivareta nettopp jobbtryggheten til de innleide pilotene. Vårens tariffoppgjør resulterte i en avtale som ikke på noen måte ivaretar jobbsikkerhet for de innleide pilotene. Det faktum at ledelsen i Norwegian er fornøyd med avtalen garanterer ikke at avtalen er tilfredstillende for arbeidstakerene.

Dersom Norwegian virkelig mener at sikkerhet er første prioritet i selskapet burde selskapet ivareta sine arbeidstakere på en bedre måte. Jobbsikkerhet, sykelønnsordninger, pensjoner og et anstendig lønnsnivå burde være på plass for å sikre at pilotene har korrekt fokus. Men innleide piloter er ikke ansatte i Norwegian. Så da er vel problemet ikke Norwegians? Eller er det det, Tomas Hesthammer?
Nå har en mengde mennesker med mer eller mindre innsikt i luftfartsbransjen lirt av seg det de mener om vilkår og slikt i andre tråder her. En legger dog merke til et visst fravær av flygere og kabinansatte fra et visst segment; de som er midt oppe i problemstillingen. Det er mange årsaker til det; de fleste bryr seg mindre om fora som dette, men en del har ifølge innsidere blitt invitert til "samtaler" etter innlegg selv på interne foreningssider. Det medfører selvfølgelig en dempet diskusjonslyst, samtidig som det fratar debatten en del viktige momenter, og debatten skjener bort fra det som kan være dens viktigste emner. Om det er noen internt eller eksternt som har skrevet innlegget ovenfor er det ikke godt å si, men innholdet er uansett relevant for flygesjefs rolle i balansen av faglig ansvar og økonomi i ethvert flyselskap.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote