JNB var en ny flyplass for meg, men fremstod som relativt oversiktlig og grei. Hadde ikke allverdens med tid før neste flight, så det var om å gjøre å komme seg gjennom passkontrollen og finne riktig gate rimelig kjapt. Hadde et ønske om å teste loungen til SA på
JNB også, men da måtte jeg bortprioritert å fly 346. Da jeg bestilte hadde jeg valget mellom å enten fly en 738 til
JNB og ha noen timer i loungen der, eller fly 346 og ha akkurat nok tid til å rekke neste fly. Unødvendig å si at jeg valgte det siste.
Fra terminalen på
JNB
Etter å ha hentet ut cash fra skatter/avgifter i skranken så bar det mot gate hvor Lufthansas A380 ventet på å fly meg til
FRA.
Etter at jeg bestilte turen googlet jeg Lufthansas C-klasse ganske heftig for å se hva jeg kunne forvente på denne turen. Jeg skjønte fort at det ikke var allverdens. Setene, og til dels servicen, fikk dårlige tilbakemeldinger av de aller fleste som hadde prøvd dem, og jeg angret på at jeg ikke hadde undersøkt dette før jeg bestilte. Sjekket derfor tilgjengeligheten på LX sin 343 til
ZRH istedenfor, men den var dessverre «full». I hvert fall kom det ikke opp tilgjengelighet på
ANA Tool. Jeg kunne prøvd ET i C med mellomlanding i
ADD, men følte det ikke ville være verdt det. Selv om det hadde vært gøy å prøve ET. Fant ut at det var ledig hos MS i deres nye 330, men dessverre ikke slik at det passet for meg. Dermed ble det til at LH sin 380 fikk frakte meg tilbake til Europa. Skjønt, skal ikke klage for mye. Var jo moro å få prøve A380 for første gang
Avgangen var på kveldstid, slik at det var mørkt ute. Samtidig var det masse folk som ventet ved gate, slik at det var nærmest håpløst å få tatt et bilde av fuglen. Det fleste her inne har vel sett en A380 før, så neppe noen stor skuffelse at jeg ikke har noe bilde, håper jeg.
Lufthansa
Dato: 26.06.12
Flight no: LH573
Flytype: A380-800
Reg. nr.: D-AIMC
Sete: 25A
Det var egen boarding for dem på business og first class. Vi ble ført opp i tuben som gikk til andre etasje. På Lufthansas A380 så er hele underetasjen satt av til Y, mens overetasjen er F og C. C-kabinen til Lufthansa er rimelig stor, og gir faktisk en liten følelse av å sitte i en Y-kabin. Den er to-delt, med den største kabinen fremme. Denne er igjen delt i to med en tynn blå glassvegg. Jeg hadde ordnet sete ganske langt bak, fordi jeg synes det er mer intimt og «ekslusivt» med færre rader. Selve flyet er jo ikke særlig gammelt. Det ble levert Lufthansa i august 2010, og hadde beholdt det nye preget selv om «nytt fly-lukta» var borte.
Fikk slengt meg ned i 25A, og hadde håpet på ledig sete i 25B. Det kunne jeg bare glemme, så vidt jeg kunne se var det ingen ledige seter i business på denne flighten. Det er ganske vilt, med tanke på at LH har nærmere 100 C-seter på A380. Det må med andre ord virkelig være et marked for forretningsreisende/velstående leisurepax på
JNB-
FRA ruta. Nå vet ikke jeg hvordan det er nedover, men sikkert ganske likt.
Til tross for det andre har skrevet om dårlige seter, så syntes ikke jeg det var så aller verst. Setet var absolutt godkjent for min del, i hvert fall. Og i tillegg var det (selvfølgelig) god beinplass.
Det jeg likte ekstra godt med A380 er den lille karmen under vinduene som man kan lagre gjenstander i. Fikk plass til pc-vesken nedi der, samt andre småting jeg evt. ville ha ute av veien.
Menyer og lignende lå klart i stolryggen på setet foran. Samt en «instruksjonsmanual» som forklarte hvordan setet fungerte.
Får bare opp feilmelding når jeg skal laste opp bilde av menyen, så det får bare være. Vinlisten så derimot sånn ut:
Fikk ikke tilbud om noe å drikke før avgang. Av en eller annen grunn hadde jeg ikke forventet det heller. Fikk egentlig aldri noen eksklusiv følelse på denne flighten. Det ble noe «masseprodusert» over det hele. Og kommer nok aldri til å være villig til å betale full pris for dette produktet. LH’s nye C-klasse skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke prøvd enda.
Ble uansett pushet fra gate etter hvert, og begynte taxingen mot RWY. Take-off var mer eller mindre på tid, og godt var det. Kjente at jeg var sulten, og ville gjerne få i meg noe mat. Prøvde å ta et bilde under take-off, men det endte heller opp med å se ut som kunst
Ikke lenge etter take-off ble vi tilbudt drikke og nøtter. Valgte Warsteiner og cola, sammen med ristede salte mandler. God kombinasjon. På dette tidspunktet ble også den hvite duken dandert på bordet.
Like etter tok betjeningen imot ønsker angående hva vi ville ha å spise. Til forrett valgte jeg «chicken sesame Pancake with plum and vermicelli sauce».. Men denne var de tom for, så måtte velge noe annet. Har lest at flere andre også har opplevd at de er gått tomme for enkelte valg på menyen. Det er jo altfor dårlig av LH å ikke klare å planlegge bedre. Skjønner at det ikke er like lett å beregne hva alle passasjerer vil velge å spise, men synes det er rart at de fleste andre selskap klarer å unngå å gå tom. Kanskje har det noe å gjøre med at det er så mange som 100 seter i C. Valgte uansett salaten i stedet. Fikk den servert sammen med dressing og noen skiver med brød. Kan ikke si annet enn at det var en ganske kjedelig salat. Ingenting spesielt med den.
Deretter ble det servert hovedrett. Da bestilte jeg «loin of pork served with barbecue sauce, rice, broccoli and red pepper». Den viste seg å være ganske god. Kjøttet var litt tørt og smakløst, men ikke ødeleggende for retten. Ris og grønnsaker var bra kokt. Passelig størrelse på porsjonen også.
Deretter kom desserten. Den bestod av «chocolate brownie cake with chocolate ganache». Aner ikke hva “ganache” er for noe, men var uansett en saftig og god sjokoladekake, som passet ypperlig sammen med kaffen. God dessert. Ble samtidig spurt om jeg ville ha noko attåt. Ble en Baileys med is for min del, sammen med slags «yoghurtsjokolade».
Etter maten satt jeg og så noen serier og filmer på IFE’en. Utvalget var greit nok, men ikke like bra som på f.eks QR eller SA. Skjermen er også forholdsvis liten, så her hadde LH scoret mye høyere ved å ha større skjerm. Tok ikke bilde av skjermen, men den kan ses på et av bildene lenger opp. Prøvde å være litt måteholden med bildene, ettersom sidemannen så på meg som om jeg hadde rømt fra Gaustad (eller dens tyske ekvivalent) pga. alle bildene jeg tok. Jaja, kan ikke fremstå normal hele tiden.
Fikk også utdelt amenity-kit. Det så slik ut:
La meg deretter til å sove. Setet blir jo ikke fully-flat, og flere har klaget over at de sklir nedover setet i liggende stilling. Jeg merket ikke noe til dette, og sov egentlig like bra som nedover på SA. Våknet da vi var midt over middelhavet. Det passet bra for frokosten ble servert like etter.
Den bestod av eggerøre, potetkake og spinat, sammen med rundstykke og en skål med frukt. Er i utgangspunktet ikke så glad i spinat. Den gikk ned, men ikke det beste jeg har smakt. Resten var derimot helt greit. Mettet godt, og er vel kanskje det man kan forvente på LH interkontinental business.
Da vi kom inn over sør-Frankrike tok jeg noen bilder av skylaget og vingen
Landet deretter på
FRA mer eller mindre på tid. Taxet stille og rolig inn til park. Var en fin morgenstemning ut av vinduet.