Det er et EU-direktiv på vei, som vil sparke ben under denne måten å ansette på, og som vil kreve en sosial sikring. Men sannsynligvis tar dette år å gjennomføre, og Kjos har jo bedt om to (ev. tre) år på å fortsette kontraktsansettelsene.
Han har satt et tak på 660 piloter i fast ansettelse. All utvidelse ut over dette vil bli på kontrakter med null sosiale rettigheter.
Og har man ikke sosiale rettigheter, bråker man heller ikke med arbeidsgiver, og finner seg f.eks i å bo i en brakkerigg (flyplasshotell kaller DY det for...) på Torp - på dagstopp.
Og da finner en CA seg i å kunne jobbe for 650 euro i måneden fra
HEL-basen - uten rettigheter. Den lønnen matcher til og med Ryanair.
Når dette er sagt - de med fast ansettelse i Norge har bra vilkår, og sannsynligvis for bra for Kjos. Disse må bare klamre seg fast, og håpe at de kan holde det de har. Derfor hadde ikke pilotforeningen nerver til å sloss mer med Kjos, og kom han overraskende i møte, når han satte hardt mot hardt.
Tally-Ho