View Single Post
Old 13-08-2012, 21:15   #553
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Det var da voldsomt til spekulasjon da, på tynt grunnlag. Du kan ikke begynne å blande sammen banklån, studielån, utdanningsstipend(!), lønn under utdanning, kurskostnader og levekostnader på den måten, og i tillegg sette alt dette opp mot en forforståelse om at en flyutdanning "etter boka" skal koste kandidaten 1 million kroner fra egen lomme, uten å vite noe som helst om hvordan MPL-utdanningen fungerer.
Som TOS sier, kan en faktisk blande de tingene da så lenge vedkommende befinner seg i MPL utdanningsløpet er han/hun per definisjon under utdanning. D.v.s. at en sammenligner med der andre går til en/flere skoler og følger integrert/modulær utdanning som privatist. Det er utelukkende en utgift (NOK 500 000 til 1mill da) for de som går den "tradisjonelle" veien mens de som går MPL veien kan ha andre økonomiske forutsetninger da de er assosiert med et flyselskap under hele utdannelsen (sponsoren om du vil). Igjen, jeg aner ikke noe om løpet og finansene til Norwegian sitt program men hvis det er, som jeg tolker den begrensede informasjonen gitt av de tallene som ble presentert, €3000 utbetalt per måned hvorav €2000 trekkes for å dekke utdanningen har en faktisk lønnet utdannelse.

Som TOS også nevner, hvis der i tillegg til de €2000 per måned skal dekkes et "tradisjonelt" lån på et uvisst antall hundretalls tusen samt leve av de resterende €1000 blir regnestykket helt klart annerledes.

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Greit å si at det ikke er spesielt dårlig om man har fått dekket utdanningen av feks. staten. Men man kan jo ikke gjøre annet enn å skjønne at villkårene blir ytterligere forverret av at selskap som feks. DY osv. har valget mellom en erfaren pilot som skal lønnes etter erfaring og ´normal´ standard eller en ´billig´MPL som vil gi selskapet en vesentlig kostnadsbesparelse.
Selvfølgelig går de etter den billigste løsningen....
Der er du inne på noe som ser ut til å være en vesentlig problemstilling og en bieffekt av det som diskuteres over. Igjen sammenligner jeg med utlandet (UK) som jeg er mest kjent med, og her er det slik det har fungert en stund. Det har ført til at mange i "turbopropklassen" har falt av lasset da den "gamle veien", instruktør-turboprop-jet har mer eller mindre blitt visket ut. Der er økende antall frustrerte (for ikke å si bitre) turboprop flygere rundtomkring, Flybe er et eksempel på et selskap som har en økende andel av disse.

F.eks. easyJet, som er en veldig stor arbeidsgiver herover, er fullstendig umulig å bruke som progresjon fra turboprop til jet. Det er et absolutt fåtall som regner det å betale for typerettighet og så arbeide som kontraktør inntil videre som "progresjon" fra en fast turboprop jobb. I tillegg, med den overfloden av folk som allerede har typerettinghet, vil selskap som British Airways foretrekke disse (samt ex. militær) så da er den bortimot siste avenyen også effektivt sett bortfalt.

Last edited by Turtle; 13-08-2012 at 21:20.
Turtle is offline