Quote:
Originally Posted by LeMonde
Det var da voldsomt til spekulasjon da, på tynt grunnlag. Du kan ikke begynne å blande sammen banklån, studielån, utdanningsstipend(!), lønn under utdanning, kurskostnader og levekostnader på den måten, og i tillegg sette alt dette opp mot en forforståelse om at en flyutdanning "etter boka" skal koste kandidaten 1 million kroner fra egen lomme, uten å vite noe som helst om hvordan MPL-utdanningen fungerer.
MPL-løpet som brukes i DY idag fungerer omtrent som en vanlig 3-årig utdannelse, der det siste året stort sett er en praksisperiode i "host airline". Lån og stipend til kandidaten under utdanningen søkes om i lånekassen på vanlig måte.
|
Nå er nok Turtle ganske godt orientert om mye av dette, men det jeg tror han vil frem til er vel at man ikke bare kan si at EUR1000,-/måned er dårlig lønn om dette er en del av utdanningsløpet, og hvis man evt dekker alt (deler)av skolekostnader/utdanningskostnader gjennom de ca EUR2000,- som trekkes hver måned.
Det er en forskjell på å få 1000 euro i lønn når man i tillegg har et lån på 1 million som skal betjenes (som er et vanlig tall man får servert av de som har tatt flygerutdannelse privat), og det å få 1000 euro i lønn etter at utdanningskostnadene er betalt.
Er det slik at de 2000 euro som trekkes dekker alt av utdanningskostnader, og er i så fall de 1000 euro man får utbetalt det man har til mat, fest og moro?
Sannsynligvis er du og Turtle ikke spesielt uenige...