View Single Post
Old 13-08-2012, 20:05   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by LeMonde View Post
Det var da voldsomt til spekulasjon da, på tynt grunnlag. Du kan ikke begynne å blande sammen banklån, studielån, utdanningsstipend(!), lønn under utdanning, kurskostnader og levekostnader på den måten, og i tillegg sette alt dette opp mot en forforståelse om at en flyutdanning "etter boka" skal koste kandidaten 1 million kroner fra egen lomme, uten å vite noe som helst om hvordan MPL-utdanningen fungerer.

MPL-løpet som brukes i DY idag fungerer omtrent som en vanlig 3-årig utdannelse, der det siste året stort sett er en praksisperiode i "host airline". Lån og stipend til kandidaten under utdanningen søkes om i lånekassen på vanlig måte.
Nå er nok Turtle ganske godt orientert om mye av dette, men det jeg tror han vil frem til er vel at man ikke bare kan si at EUR1000,-/måned er dårlig lønn om dette er en del av utdanningsløpet, og hvis man evt dekker alt (deler)av skolekostnader/utdanningskostnader gjennom de ca EUR2000,- som trekkes hver måned.

Det er en forskjell på å få 1000 euro i lønn når man i tillegg har et lån på 1 million som skal betjenes (som er et vanlig tall man får servert av de som har tatt flygerutdannelse privat), og det å få 1000 euro i lønn etter at utdanningskostnadene er betalt.

Er det slik at de 2000 euro som trekkes dekker alt av utdanningskostnader, og er i så fall de 1000 euro man får utbetalt det man har til mat, fest og moro?

Sannsynligvis er du og Turtle ikke spesielt uenige...
TOS is offline