View Single Post
Old 12-08-2012, 02:34   #63
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post

Norwegian "fans" her inne hyller Kjos uten å vite svært mye mer enn det de leser i media. Helt tilbake fra hans tid med blant annet Lufttransport har han vært kjent i miljøet som en hensynsløs person som går over lik for gevinst... At han tar snarveier sjokkerer ikke meg.
Etter å ha lest ferdig boken, er dette også et inntrykk jeg sitter igjen med. Kulturen var (eller er) "Git-R-Done" som vi sier her i sør - altså 'få det gjort' - uansett metode. Han er en sterk leder som stiller svært sterke krav, og blir det gjort stiller han ikke spørsmål. Hvis ikke, blir det ragnarokk. Slik gir frykt i organisasjonen, og det fører lett til at ting blir gjort på en måte de helst ikke skulle bli gjort på.

Boken mer enn antyder jo flere steder at det var sterkt politisk press for å få DY på beina i tide til publisert oppstart, men om det ble lagt direkte press på Tilsynet, ble det isåfall holdt utenom boken.

Jeg synes boken egentlig var rimelig balansert. Det var imidlertid mye som ikke ble nevnt, bl.a. savnet jeg historien bak de første -800'ene. Jeg har imidlertid en følelse at forfatteren ikke er helt på stødig grunn når det gjelder flytyper. Savnet også 'skryteting' som innføringen av wifi og Sky samt forholdet til Røros og handlingagenter generelt. Mye som kunne vært skrevet om dette også. Og sikkert annet også. Men det er jo begrenset hva det er plass til på 250 sider ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote