Quote:
Originally Posted by Kleppan
Problemet er ikke SAS eller andre selskaper som flyr, men Visa/Mastercard/Nokas/Loomis etc....Mange her har peiling på fly etc..Men tydeligvis liten kontroll på penger inn og ut i 1 butikk. Vær gang du legger cash/kort ut for en betaling er det 1,2,3 og kanskje 4 aktører som skal sikre at du som selger en vare får penger på konto....men for den jobben skal de ha en sum av det du selger av totalsummen. Så hvordan vil du ha gjort det hvis selger en vare til 10,- men for at du skal ha pengene innen 1 time koster?, 1 døgn koster? Eller 5 dagers float? Skyve kostnaden på kunden? Eller ta det av egen lomme? Tviler på at aksjonærer i aktuelt firma vil godta å ta det på egen kappe....Er ihvertfall ikke slik der jeg jobber:-) PS, det er ingen godskriving av renter hvis du aksepterer å vente 5 dager fra du har solgt varen til du har pengene på konto, som noen nevnte så lett her. Det er "noen" andre som tar....
|
Jeg er ikke 100% oppdatert hvordan det fungerer i Norge for tiden, men jeg antar at det er omtrent samme set up som det er i USA. Drev en bedrift i Norge fra 2000-2006 som tok kredittkort, tror ikke mye har endret seg siden da naar det gjelder kost
Du har 2 eller maks 3 aktoerer som hjelper deg aa cleare betalinger via kredittkort. Banken din er en av dem, men de videreselger kun Visa MC og Discover via en merchant account.
Banken din tar seg betalt i samme prosentsatsen som det Visa, MC, Discover tar. (Amex er separat og banken har ingenting med Amex aa gjoere.) Det vil si at de videreselger kredittkortselskapenes tjeneste med et veldig lite paaslag, men det er inkludert i det totale kredittkortgebyret man betaler. Som nevnt tidligere i post #171 utgjoer dette 1.801% i gebyr for en mindre bedrift. I denne prisen, inkluderes terminaler, online systemer etc.
I tillegg
KAN man benytte ett
POS system, men de aller stoerste selskaper har egne loesninger for dette. Gebyrene for dette utgir ca. 0.1% av omsetningen her i huset, mens for stoerre bedrifter er det enda mindre.
Vi bruker Autorize.net som tar 2 cent per transaksjon og 10 dollar per mnd for aa benytte deres gateway.
Saa i realiteten er det maks 3 som skummer floeten av betalinger, men det er jo inkludert i den totale raten som betales.
Jeg satte i morges opp en ny merchant account for ett annet selskap jeg eier og spurte spesifikt om det du sier om clearing. Daglig batching er eneste alternativ, noe som betyr at dersom du betaler med kredittkort hos mitt selskap i dag, er beloepet tilgjengelig paa konto i morgen.
Saa hvor du har den 5 dagerssaken din, vet jeg ikke.
Uansett, du kan paastaa at du har peiling paa hva du snakker om, men realiteten er at en stoerre bedrift med store transaksjoner har bedre priser enn hva jeg henviser til over, jeg tipper at
SAS sine reelle kostnader ligger rundt 1,3-1,4% maks i snitt i de landene de krever inn penger.
Det er ihvertfall harde, dokumenterte facts.
Men som andre sier, er det slett ikke denne loegnen som er det som er mest irriterende med det
SAS her gjoer.
For det foerste diskriminerer de spesifikke markeder, i tillegg gaar de fortsatt ut med en haug bollocks at "alt er inkludert hos oss, 0,- gebyr.