View Single Post
Old 04-08-2012, 18:31   #25
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Star Alliance Re: OSL-CPT t/r med LH, SA og SK i C

DYKKING MED HVITHAI

Dagen etter var det tidlig opp for å oppleve noe jeg hadde hatt lyst til lenge; nemlig å dykke med hvithai. Selve dykkestedet var et sted som het Gaansbai, og lå et par timer utenfor Cape Town. Fikk dermed sett litt av landet også på kjøreturen. Sør-Afrika er virkelig et flott land!

Båten som tok oss ut til «Shark Alley», stredet hvor det er en stor forekomst av hvithai:

Og et obligatorisk bilde av sjø, tang og gress

Etter en times tid nærmet vi oss «Shark Alley». Det ble kalt «alley» fordi det var et sund mellom flere skjær. På disse skjærene var det mange sel. Hvithaien er, som noen sikket vet, glad i sel. Og befant seg dermed også i umiddelbar nærhet til disse skjærene for å kunne forsyne seg av matfatet når sjansen bød seg.

Når det gjelder selve dykkingen var vi i bur hele tiden, mens haien streifet like forbi. Den lengste haien var vel rundt fire meter, mener jeg å huske. Det var en artig opplevelse, men hadde forventet litt mer action. Hadde i min uvitenhet trodd at haien skulle angripe buret og prøve å spise oss Litt skuffet var jeg kanskje, men har jo skjønt nå at hvithaier egentlig er ålreite dyr.

Man kastet uti en slags «fiskesaus» for å lokke til seg haien, og hadde i tillegg en falsk sel bundet fast i et tau. Denne brukte man for å få haien til å hoppe opp fra sjøen, slik man så spektakulært ser det på dokumentarseriene på bla. Discovery Channel. De som jobbet med dette var veldig opptatt av at hvithaiene egentlig er mye mindre farlige enn de blir fremstilt som i for eksempel filmserien Haisommer. I tillegg ble det stresset at haien overhodet ikke ble plaget av aktivitet som f.eks burdykking. Selskapet som vi brukte drev også med forskning på hvithaien og var opptatt av at de ble behandlet bra. Sånn sett følte jeg meg trygg på at dette ikke var «dyremishandling».

Haidykkingen var definitivt en annerledes og morsom opplevelse. Gøy å få oppleve en så majestetisk skapning på nært hold. Hadde vært enda bedre hvis ikke vannet hadde vært så kaldt For de av dere som vil prøve det, så kan det absolutt anbefales.

SIGHTSEEINGBUSS

Hele dag nr. tre gikk dermed med til haidykking. Senere den kvelden ble det også en liten bytur med mine «romkamerater» fra hostellet, så orket egentlig ikke gjøre stort dagen etter. Klarte imidlertid å komme meg om bord på en sightseeingbuss som hadde en fin kjørerute gjennom sentrum av Cape Town, og deretter på baksiden av Table Mountain og langs kysten tilbake til byen. Fikk knipset noen bilder fra denne turen, og jeg sier det igjen; Sør-Afrika var virkelig et fantastisk land med nydelig natur. Vet at det er mye av Sør-Afrika jeg ikke har fått sett enda, men jeg mener at enkelte deler faktisk kan sammenlignes litt med New Zealand, og det sier jo en del

Fantastisk hvordan skyene henger over toppen av Table Mountain:

Fikk også nærkontakt med en sel:

Og ellers mye fin kystlinje:

Da vi nærmet oss Cape Town igjen så lettet været enda mer.

G346 is offline   Reply With Quote