View Single Post
Old 04-08-2012, 00:10   #419
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Konklusjonen er at fremdeles benyttes det førstnevnte scenarioet i opplæring. Det å bli flygeleder må være ekstremt lukerativt. Først betaler skolepengene for utdannelsen i USA, så sørger Avinor for at elevene får sterkt subsidierte studentboliger på campus - det eneste elevene selv må sørge for er penger til livets opphold under de 36 ukene som kan besørges via studielån hos Statens Lånekasse for utdanning. Etter det blir studenten betalt det neste året som flygelederelev for tiden kr 280 000 det neste året under praktisk opplæring og trening ved et kontrolltårn eller en kontrollsentral i Norge. Etter å blitt ferdig uteksaminert som flygeleder går vedkommende over på en lønn som nå tilsvarer kr 560 000 i året (+ betaling for overtid da). To års utdannelse med minimalt studielån og slik begynnerlønn - I think I have been barking up the wrong tree. Ah ja, så var det de tre årene plikttjeneste da.

Konklusjon: Godt vant for tidlig?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 04-08-2012 at 00:12.
LN-KGL is offline   Reply With Quote